Алтернативи на ДВГ и ефективност

Проекти за конверсии и конструиране на нови електромобили
DOMIC
Мнения: 25
Регистриран: 28 мар 2012г. 09:25

Re: Алтернативи на ДВГ и ефективност

Мнение от DOMIC » 30 мар 2012г. 13:35

Ама аз не искам да се махат дисковите спирачки – не съм писал такова нещо. Как ли ви е хрумнало?
Въпросът е за генериране на енергия по този начин. Разбира се, че генериращото усилие трябва да е балансирано. Освен това щом ел. двигателя може да задвижи целия автомобил, би трябвало и да го спре при нормални обстоятелства на пътя. В авариен режим има дискови спирачки, ABS и ПЛЮС ГЕНЕРИРАНЕТО трябва да даде по-къс спирачен път. Ще ми е интересно на годишния преглед какъв спирачен път ще отчете?
А, ръчната спирачка – и тя остава, да не си помислите, че...
Потребителски аватар
turin
Site Admin
Мнения: 645
Регистриран: 20 май 2008г. 17:20
Местоположение: София/Троян
Контакти:

Re: Алтернативи на ДВГ и ефективност

Мнение от turin » 30 мар 2012г. 14:00

DOMIC написа:щом ел. двигателя може да задвижи целия автомобил, би трябвало и да го спре при нормални обстоятелства на пътя.
Само да обясня какво имах предвид – генераторът, за да работи като такъв, харчи енергия; вкарва се ток. При ниски обороти тази енергия нараства и идва момент, в който е неизгодно и/или невъзможно. Затова спиране изцяло с двигател не става. Тоест има разлика между тръгването и спирането, не е еднакво в смисъла, който питаш. Може и да бъркам – някой от електричарите нека ме поправи.
DOMIC
Мнения: 25
Регистриран: 28 мар 2012г. 09:25

Re: Алтернативи на ДВГ и ефективност

Мнение от DOMIC » 30 мар 2012г. 17:01

turin написа:генераторът, за да работи като такъв, харчи енергия; вкарва се ток. При ниски обороти тази енергия нараства и идва момент, в който е неизгодно и/или невъзможно
Сещам се за елементарен пример: динамо от велосипед – колкото по-бързо караш, толкова по-силно свети крушката. Е как ще харчи ток генератор, когато трябва да го произвежда? Пояснете ми, моля.
Потребителски аватар
turin
Site Admin
Мнения: 645
Регистриран: 20 май 2008г. 17:20
Местоположение: София/Троян
Контакти:

Re: Алтернативи на ДВГ и ефективност

Мнение от turin » 30 мар 2012г. 17:14

Във велосипедното динамо има постоянни магнити. Затова се генерира ток при въртенето на намотка от проводник в магнитното поле на тези постоянни магнити. Ако електродвигателят, за който говорим, е с постоянни магнити – тогава сигурно няма нужда от ток при работа като динамо.

Ако обаче, казано накратко, статорът не е от постоянни магнити, а е електромагнит – тогава трябва ток, за да се включи генераторният режим. Иначе – просто две метални части се въртят една в друга.

Тук трябва специалистите да се включат с кратка реплика какви точно мотори се ползват в електромобилите. Моето общо впечатление беше, че мотори с постоянни магнити не се ползват за по-големи задвижвания и затова казах, че трябва ток за зарядното спиране – може да е малко, но трябва.

Между другото, и динамо с постоянни магнити също не може да спре движението докрай – то е изчислено за някакъв ограничен диапазон на обороти и момент. И като падне много скоростта, на практика не произвежда ток, а продължава да се върти. Приеми образно, че при електромагнитни намотки в статора просто този диапазон се управлява, регулира се колко "силно" да е динамото. Но пак не може да се спре въртенето (или поне е неизгодно енергийно).
DOMIC
Мнения: 25
Регистриран: 28 мар 2012г. 09:25

Re: Алтернативи на ДВГ и ефективност

Мнение от DOMIC » 30 мар 2012г. 20:23

Добре. Поизясниха се малко нещата.
Конкретно на темата: какъв двигател е най-подходящ в конкретния случай?

Първи вариант: на мястото на компресора на климатика, с ниска мощност и обороти, влиза в режим на работа при въртящ се ремък (не започва от нулата), със задачата да увеличи оборотите на въртене без да се допуска приплъзване на ремъка. През това време "умният" алтернатор не работи. Контролира се с педала на газта и оборотомера: натиснат педал и възходящи обороти и скорост – двигателят работи (само при ускорение). През останалото време е генератор, който зарежда с минимално натоварване на ДВГ. Може да се добавят към акумулатора и кондензатори. При пълен заряд генерирането спира.

Втори вариант: на мястото на алтернатора, по-мощен изчислен предимно да замести алтернатора, режим на работа – същия, режим на генериране – като алтернатор.

Като начало, мисля да пробвам първи вариант. Ако зареждането се окаже недостатъчно, трябва да се мисли нещо допълнително. При работещ ДВГ най-подходящ е някакъв вид термогенератор.
Потребителски аватар
turin
Site Admin
Мнения: 645
Регистриран: 20 май 2008г. 17:20
Местоположение: София/Троян
Контакти:

Re: Алтернативи на ДВГ и ефективност

Мнение от turin » 30 мар 2012г. 23:13

Обединих темата и я преместих в раздел "Проекти", за да е по-прегледно обсъждането и развитието на проекта.
DOMIC
Мнения: 25
Регистриран: 28 мар 2012г. 09:25

Re: Алтернативи на ДВГ и ефективност

Мнение от DOMIC » 03 апр 2012г. 11:00

Благодаря. Предложения за реализация на идеята?
Потребителски аватар
turin
Site Admin
Мнения: 645
Регистриран: 20 май 2008г. 17:20
Местоположение: София/Троян
Контакти:

Re: Алтернативи на ДВГ и ефективност

Мнение от turin » 11 апр 2012г. 09:49

Няколко пъти вече споменаваш термогенераторите. Аз нямам никакъв опит – ако имаш, сподели. Някой ползвал ли е елементи на Пелтие за "направи си сам" цели? Тоест "обърнати" елементи, един вид... не да охлаждат, а да правят ток от разлика в температурите. Каква е ефективността им, какво е КПД? Каква е цената им за ефективно вграждане в кола – би ли имало полза? Стана ми интересно, а и е по въпроса за твоята идея за бюджетна полу-конверсия.
Потребителски аватар
SuriCat
Мнения: 626
Регистриран: 23 авг 2011г. 11:18
Местоположение: София

Re: Алтернативи на ДВГ и ефективност

Мнение от SuriCat » 11 апр 2012г. 12:48

Пелтиета имам няколко вкъщи, ползвал съм ги за охлаждане. КПД-то не е голямо.
В генераторен режим е още по-зле. За да генерира ток му е необходимо голяма температурна разлика, а такава в колата не се сещам от къде ще се намери.
Потребителски аватар
turin
Site Admin
Мнения: 645
Регистриран: 20 май 2008г. 17:20
Местоположение: София/Троян
Контакти:

Re: Алтернативи на ДВГ и ефективност

Мнение от turin » 11 апр 2012г. 14:48

Да, порових по въпроса – ако не греша, под 10% КПД при охлаждане. При това трябва система за охлаждане на самото пелтие (топлия му край). А пък в генераторен режим е още по-неефективно. Не виждам смисъл. Дори в ауспуха или даже в изпускателния колектор трудно ще се приспособят елементи така, че да са с голяма температурна разлика и то постоянно...
Отговори