Здравейте колеги, скоро се сдобих с 2ри хибриден пакет за колата ми, както се сещате клетките са NiMh и са 168 последователно свързани. Направих обзор на BMS системата и ми направи впечатление, че самата тя следи волтаж (и съпротивление предполагам) през 16 серийно свързани клетки. В последната една седмица умувам за оптимален вариант за Li-ion или LiFePo4 елементи. В кутията на пръв поглед ще се съберат 5-6Kwh енергия, зависи от типа клетки които се използват.
Притеснява ме единствено самата BMS система, която явно следи за поведение на клетките и feedback от сензорите за въздух и температура на пакета. Ако монтирам други клетки, най вероятно ще се измени съпротивлението, от там може би BMS-а да изплюе грешка. Ако някой разбира от електроника, моля да помага.
Преработка на NiMh пакет в Li-ion или LiFePo4
- stealthhack
- Мнения: 243
- Регистриран: 24 май 2011г. 16:45
- Местоположение: София
Преработка на NiMh пакет в Li-ion или LiFePo4
- Прикачени файлове
-
- 16444141_10211357796718382_2126728617_o.jpg (128.1 KиБ) Видяна 20585 пъти
-
- 16443843_10211357458109917_795160770_o.jpg (328.8 KиБ) Видяна 20585 пъти
-
- 16443175_10211357707876161_519208937_o.jpg (123.53 KиБ) Видяна 20585 пъти
-
- 16409365_10211357705996114_1124944761_o.jpg (166.83 KиБ) Видяна 20585 пъти
-
- 16389381_10211357706876136_233147407_o.jpg (215.03 KиБ) Видяна 20585 пъти
-
- 16389301_10211357794278321_670579376_o.jpg (206.28 KиБ) Видяна 20585 пъти
-
- 16389076_10211357718156418_760728185_o.jpg (117.24 KиБ) Видяна 20585 пъти
Re: Преработка на NiMh пакет в Li-ion или LiFePo4
Аз мисля, че няма да ти излезе грешка, заради вътрешното съпротивление. То реално ще е по-ниско от на никела.
Ще трябва да добавиш менажиране и на литийките. Но каква е целта на занятието? Аз си мисля, че ако използваш литий за хибриден режим... няма да изкарат дълго, така си мисля...
Ще трябва да добавиш менажиране и на литийките. Но каква е целта на занятието? Аз си мисля, че ако използваш литий за хибриден режим... няма да изкарат дълго, така си мисля...
- stealthhack
- Мнения: 243
- Регистриран: 24 май 2011г. 16:45
- Местоположение: София
Re: Преработка на NiMh пакет в Li-ion или LiFePo4
Зависи в коя област ги ползваш. Ако е в диапазона 80-40% на заряд и разряд, доооста ще изкарат, ако са 100-20% няма да имат дълъг живот, но и в 2та случая трябва да имат поне 5г. живот.
Не ми се реже по колата да слагам 2ри пакет, тя сега е 1750кг. и ако сложа още акумулатори този 20Kw мотор ще му дойде множко.
Не ми се реже по колата да слагам 2ри пакет, тя сега е 1750кг. и ако сложа още акумулатори този 20Kw мотор ще му дойде множко.
Re: Преработка на NiMh пакет в Li-ion или LiFePo4
Каква е колата?
Аз мисля, че трябва да съобразиш капацитета с фабричния, ще има разлики в продължителността на зареждане и разреждане, от там и разлика в разхода.
Аз мисля, че трябва да съобразиш капацитета с фабричния, ще има разлики в продължителността на зареждане и разреждане, от там и разлика в разхода.
- LinuxUser16
- Мнения: 32
- Регистриран: 09 яну 2011г. 14:53
- Местоположение: Milky Way,Earth
Re: Преработка на NiMh пакет в Li-ion или LiFePo4
Батерията прилича доста на приуските от Gen0 - цилиндрични клетки тип "бамбук", блок с релета и контролни изводи. Както и да е - при NiMh клетките зарядния процес се управлява по "делта пик", докато с литийките нещата стават по друг начин. Ако контролерът на тяговата акумулаторна батерия е проектиран да работи с NiMH химия и друг тип батерия се постави в паралел, тя ще страда от фатален под или над заряд. За защита на външните батерии от повреди се използва междинен DC-DC контролер.Притеснява ме единствено самата BMS система, която явно следи за поведение на клетките и feedback от сензорите за въздух и температура на пакета. Ако монтирам други клетки, най вероятно ще се измени съпротивлението, от там може би BMS-а да изплюе грешка. Ако някой разбира от електроника, моля да помага.
- stealthhack
- Мнения: 243
- Регистриран: 24 май 2011г. 16:45
- Местоположение: София
Re: Преработка на NiMh пакет в Li-ion или LiFePo4
Сега остава да кажеш от къде да намеря 20Kw DC/DC контролер, и ако може обясни за този процес за зареждане при Nimh, и дали може да се подсигури батерията с по-голям брой клетки за да не достигат 100% а примерно 80 или 90% в максимума си.LinuxUser16 написа:Батерията прилича доста на приуските от Gen0 - цилиндрични клетки тип "бамбук", блок с релета и контролни изводи. Както и да е - при NiMh клетките зарядния процес се управлява по "делта пик", докато с литийките нещата стават по друг начин. Ако контролерът на тяговата акумулаторна батерия е проектиран да работи с NiMH химия и друг тип батерия се постави в паралел, тя ще страда от фатален под или над заряд. За защита на външните батерии от повреди се използва междинен DC-DC контролер.Притеснява ме единствено самата BMS система, която явно следи за поведение на клетките и feedback от сензорите за въздух и температура на пакета. Ако монтирам други клетки, най вероятно ще се измени съпротивлението, от там може би BMS-а да изплюе грешка. Ако някой разбира от електроника, моля да помага.
Забелязах че BMS системата следи по 16 клетки наведнъж, което значи че има 10,5(168 серийно свързани клетки) отделно следени модула в пакета.
Проверих един стик от 4 клетки, и от 5,5Ah номинал фабрично, ми даде 6,5Ah, но разреден за около 6ч.
Peugeot 3008 Hybrid4, фабричен заден мост и инвертор на Bosch, 20Kw peak, 11Kw Cont. 270V max на инвертора.Stefanov написа:Каква е колата ?
Аз мисля, че трябва да съобразиш капацитета с фабричния, ще има разлики в продължителността на зареждане и разреждане, от там и разлика в разхода.
- LinuxUser16
- Мнения: 32
- Регистриран: 09 яну 2011г. 14:53
- Местоположение: Milky Way,Earth
Re: Преработка на NiMh пакет в Li-ion или LiFePo4
*Никога не разреждай Nimh клетки до дъно - характерно за Ni-MH акумулаторите е, че разреждането им под 0,9 волта води до необратима химична деградация (на жаргон втухляване).Проверих един стик от 4 клетки, и от 5,5Ah номинал фабрично, ми даде 6,5Ah, но разреден за около 6ч.
*Какво представлява DeltaPeak на една батерия?...ако може обясни за този процес за зареждане при Nimh
NiMH и NiCd акумулаторите в края на зарядния цикъл леко повишават напрежението си и след това има един лек спад. Говорим само за няколко миливолта на клетка, които много трудно се детектират. Това е прословутият DeltaPeak
При Delta Peak има един много сериозен проблем:
По принцип една батерия се състои от определено количество последователно свързани клетки. Напрежението на батерията е равно на сумата от напреженията на отделните клетки. Сумарната волтамперна характеристика е равна на сумата от волтамперните характеристики на отделните клетки. И тука вече могат да се получат аномалии, които да доведат до гафове със зареждачките. Например ако отделните клетки са с различен капацитет, то тогава техните локални DeltaPealk се случват по различно време и в глобалната VA характеристика много трудно може да се определи къде точно е момента за край на заряда. Другото, което може да се случи, е една единствена клетка да се повреди (напр. да изтече или да деградира на 100%). Такава една клетка е в състояние да поеме върху себе си много голям пад на напрежение по време на заряд (4-5V), като с това ще излъже зареждачката, че броя на клетките е по-голям. След това само след 10-20 мAh заряд тази фалшива клетка може да изгенерира DeltaPeak от цели -2 или -3V, като с това ще излъже зареждачката, че е настъпил глобален DeltaPeak на цялата батерия.
*При монтиране на Li-ion или LiFePo4 към съществуващ хардуер за Ni-MH се добавя междинен DC-DC контролер, който да имитира работа на Ni-MH акумулатор-сиреч да генерира фалшив DeltaPeak, за да може зареждачката да ограничи зарядния ток навреме. За повече инфо: https://priuschat.com/threads/diy-plug- ... us.147304/Сега остава да кажеш от къде да намеря 20Kw DC/DC контролер
Надявам се информацията да е от полза - успех!
.
- stealthhack
- Мнения: 243
- Регистриран: 24 май 2011г. 16:45
- Местоположение: София
Re: Преработка на NiMh пакет в Li-ion или LiFePo4
По принцип при добавяне на 2ри пакет към съществуващия ще можеш да ограничиш Voltage sag-а на клетките, от където волтажът няма да флуктоира при ускорение или спиране (регенерация) поради ниското съпротивление на добавените клетки, от там и доста по-трудно ще стига системата до Vmin или Vmax стойностите, над които компютърът би изплюл грешка.