Ufoccer, добре дошъл! По въпроса за двигатели в колелата (in-wheel, hub motors, някои у нас им казват "хъб-мотори") е писано във форума. Темата е малко спорна, защото 1) не е много ефективно за кола и 2) ако се слагат на колела, които не са били движещи оригинално, практически е невъзможно да се узакони у нас. С две думи – вградените двигатели са най-подходящи в два типа превозни средства – огромни тежкотоварни и бавнодвижещи се машини и велосипеди. При първите заради бавната скорост не се разбиват, а при вторите си се цели малък обем и механично си е бая трудно да се сложи мотор извън колелото...
Ето някои неща, които намирам във форума
http://electriclub.com/electronics/topic-t90.html
http://electriclub.com/post1413.html#p1413
Сигурно има много още какво да се казва по темата, разбира се. Мицубиши, например, преди време когато развиваха прототипите MIEV, тогава съкращението значеше "Mitsubishi In-wheel Electric Vehicle". Но после се отказаха и както знаем днешните iMiev-и не са с вградени мотори. Други фирми също опитваха – сещам се за Saab, а и много други. Прототипите вървяха, но на рекламните клипчета винаги ги даваха как обикалят сравнително бавно гладка асфалтова писта. Когато моторът е след окачването, нещата се попрецакват, защото днешните мотори все още са си бая тежки, а неокаченото (подресорно) тегло си е убиец за окачването при бързо движение и/или по неравности.
Доколкото знам и не са толкова ефективни, колкото са (могат да бъдат) големите мотори вътре в каросерията. А и моторите в колелата са си по-скъпи, ако не се лъжа. Разбира се, за велосипеди и скутери е друго, там са си ОК.