asenst написа:Мое лично мнение е, че работещ електромобил няма да има в близките 20 години.
Уважавам, но 20 години... колега ти времето го нямаш за нищо
. Ванга за 2018г.: "Добивът на нефт ще спре и Земята ще си отдъхне. Влаковете ще полетят (разбирай нещо ала maglev), задвижвани от слънцето". Феноменът Караджов пък наскоро писа, че Бойковите магистрали ще стават ненужни постепенно след 2035г. когато безколесните автомобили се появят на пазара. Ако дотогава, разбира се, Европа не е баннала 100 вместо 50% от петролните коли -
link. Шай Агаси го
каза - Европа първа ще се откачи от петрола. За момента само
сваля кожи. А и докато четете това, най-голямото петролно поле в света (Саудитска Арабия) достига своя пик. Той е тази година и се счита за последния пик сред големите находища в момента.
1. Батерия – това е препъни-камъкът на електромобила. Докато батерията не дава заряд за пробег от 500-600км при максимална скорост от 140км/ч, няма да има електромобил. Не забравяйте, че всички разработки + всички ентусиасти по света правят градски автомобил. Колко хора ще купят кола, с която да се возиш в града и друга – извън?
Това прозвуча малко като взето от ефира. Ако минеш в България (пътната мрежа) 500-600 км с
един резервоар,
без да падаш под 140км/ч - плащам горивото и черпя! Батерията
беше препъни-камъкът на електромобила - в момента се произвеждат не една и две коли на ток с пробег над 500км (+мноого зло ускорение) и то далеч не с най-авангардните батерии! Това че не всеки Dick & Dirk може да си ги купи - '97-ма и плазмите бяха колкото панелка в Люлин. Сещаш се накъде бия - жизнени стандарти, пазарни и икономически механизми не му е мястото тук да обсъждаме. Огромните инвестиции трябва да се избиват; в началото го отнасят малкото първи клиенти.
"Колко хора?" - питаш риторично. Колкото бачкат здраво, вършат работа с колите си в града, водят-взимат деца, пазаруват
и могат да си позволят да мръднат на почивка веднъж до два пъти в годината. Колкото не насмогват финансово на горивото, поддръжката, консумативите (и еконалозите в бъдеще) на кола с ДВГ. Онези, които са много наясно какво причинява градската шапка отровни газове (смогът) на тях и
най-вече на децата им - официалните данни се изнесоха наскоро от btv - подрастващите изостават с физиологичното си развитие с цяла година;
всяко второ е с трайни здравословни проблеми (обструктивна белодробна болест, астми, алергии и т.н. и т.н.!). Останалите - с респираторни дефицити: "Белият им дроб - каза специалистът - в покой работи с повишен обем, за да набави нужното количество от все по-оскъдния във въздуха кислород. Когато при натоварване трябва да даде резерв, той го няма!"
Кой ще купи електромобил? Модерният, работещ и мислещ с главата човек.
2. Инфраструктура и зарядни станции – необходими са огромни парични средства за създаване на допълнителна инфраструктура, както и специалните зарядни станции. Кой ще я плати тази сума? Също така производството на енергия трябва да се удвои, за да може да поеме новите енергийни потребности.
Не. Били са необходими някога за петролната инфраструктура. Операторите на зарядни колонки (по-конкретно тези у нас: FULLCHARGER България,
ШРАК ТЕХНИК ЕООД, Essent/RWE, т.нар. "Национален оператор зарядна инфраструктура" -
ИКЕМ АД и не на последно място A1 Eco) примерно искат да правят бизнес. Инвестират в колонки (петролокорпорациите как наляха квадрилиони да осеят планетата с бензиностанции) и ти продават тока с известна надценка. Все още сме основно на Фулчарджърски зарядни по стълбовете, заради законови неразбории в категоризацията на традиционните колонки едва ли не като сгради. Иначе досега да са нацвъкали много повече.
Да се удвои ел. производството?
На всеки милион електромобили у нас - 10% повишение в ел. консумацията. Още - в
това интервю (шести абзац) изпълнителният директор на АЕЦ "Козлодуй" заявява, че подмяната на парка с коли на ток няма да се отрази нито на потреблението, нито на родния енергиен баланс. И не само това. Ел. колите, закачени нощем, са много добре дошли! Тогава когато заводите и фирмите не работят и ТЕЦ и АЕЦ правят ток на вятъра. Реакторът или котелът да не са копче да ги изключиш или завъртиш на min. Още повече пък във времето на умните мрежи, когато един оператор може да покрие енергиен пик само пренасочвайки ток от стотици хиляди закачени коли - това си е цяла безплатна електроцентрала when U need it! Никое правителство не би отказало!
3. Замърсяване – дори електромобилът да не замърсява, то използваната енергия за зареждане се оказва също толкова вредна, както и ДВГ.
Колега, по цялото кълбо, от Американския енергиен департамент та до Daimler доказаха, че в дисциплината "КПД от петролния кладенец до колелото" (well to wheel efficiency) електромобилът бие ДВГ с 2 дължини. Как така ти е убегнало? Още: електромобил, зареждан с ток от замърсяващ източник (ТЕЦ) има общо емисии
80-100г CO2/км. Петролна кола има общи емисии (от движение + добив, транспорт, преработка и дистрибуция на петрола)
300-500г CO2/км.
Коментар от Fifth gear(3-та минута). На нещо с 300-500% отгоре можеш ли да кажеш "също толкова"? А че ДВГ издухва, започва да пуши синьо/черно с времето, за беда му изтърбушват и катализатора на всичкото отгоре... Че ауспусите са стотици хиляди буквално под носовете ни в града и нямат очистваща инсталация и емисионен контрол като един ТЕЦ... За България пак казвам -
1 млн. ел. коли на практика без емисии и още: в момента ~47% от електроенергията у нас е нефосилна.
Филмите със зареждането...
Петроломобил можеш зареди само по един единствен начин - на бензиностанция
. Преди палежите можеше и с туба. А електрическата кола: на улична колонка (както онези навремето със стотинките за платено паркиране през 2 метра), на паркинга на мола/хипермаркета/до блока,
под фотоволтаичен навес/
покрив*, на вилата с тока от ветрогенераторче* или водна турбинка в близката река, евентуално на бензиностанция, по думите на управителка на една такава в края на
видеото (уухааа, това "заредете ми за 20лв, моля", ако беше ток, стига за над 1000 км) и др. Все пак контакти има във всеки дом и сграда, за разлика от бензинколонките.
* казвам го във връзка с приетите през март
промени в закона за възобновяемите енергийни източници. Сега тия инсталации преминават от разрешителен към уведомителен режим за физически лица. Няма вече лицензи!
Чак специални паркинги не. И сега Фулчарджър ще дойдат да ти монтират при по-сериозен интерес (особено от няколко души) на паркинга в квартала, за да им цакаш по техните тарифи.
Имаш навика да си включваш телефона като се прибереш и да не допускаш да се излагаш с "ъъъ, падна ми батерията" Същото е с колата - едно движение е. А, както се изрази Агаси, автомобилът е онова странно животно, което се движи 2 часа и стои паркирано 22. В случай че мааш само извънградско и надалеч, то съвременен електромобил от първо поколоение (средно 150 км пробег) не е за теб (освен ако
това българско суперизобретение не е истина), а по-скоро електромобил с удължен пробег -
1 2 3 4 5
Иначе за единични извънградски пътувания:
вариант едно - тръгваш с електромобила си, планираш няколко спирания (кафенце, разговори с любопитни към колата хора). Наясно си с нещата, не си шоумена-
екоманиак J. Кларксън, който тръгва на път с ел.кола с единствената цел да му "свърши батерията" и да го играе после умиращ лебед половин предаване... Отделно новите електромобили имат защити, нива на предупреждение и дори резерва за още пробег с намалена мощност. Със спестените от гориво и обслужване преди пътуването пари, удължаваш почивката
вариант две - тръгваш за морето с автобус (такси от/до автогарата, дисаги, няколко некъпани пътници и т.н.). По съвсем прясна информация, някои от превозвачите прекаляват със спирките (пушене, ядене, изхождане) общо около 5 на брой или повече отколкото с електромобил! По-неудобно и за повече пари.
вариант три - с 20% от спестените през годината пари от гориво и консумативи наемаш нов, икономичен автомобил от среден клас за летния отпуск.
Бързото зареждане скапва батерията - това е заучената наизуст мантра на всички, които просто не могат да преживеят факта, че Car 2.0 също може да се "пълни" за минути. Как ще им вземеш основния повод за злорадост, без да започнат да плюят отрова. Ако бързата зарядка наистина "скапваше" батерията, никой нямаше да я предлага като опция
, особено на нови коли в гаранция.
Батерията на първия и вече морално остарял (модел на 6 години) масово произвеждан литиев автомобил -
Mitsubishi MiEV -
се очаква да изкара десет години с остатъчен капацитет 80% при ежедневно(!) използване по веднъж на бързото зарядно. Това по
думите на Браян Арнет - продуктов мениджър на електромобилите в Mitsubishi Motors.
Какво казва по същия въпрос за Nissan Leaf шефът на продуктово планиране в Nissan - Mark Perry:
If fast charging is the primary way that a Leaf owner recharges, then the gradual capacity loss is about 10 percent more than 220-volt charging. In other words, it will bring the capacity…closer to 70 percent after 10 years.
С други думи,
ако зареждаш основно по бързата процедура, след 10 години батерията ще е с остатъчен капацитет "по-близо до 70", вместо до 80 процента. Ауууу! По тоя повод ще си разплета вълнения чорап!
Съвсем скоро в лагера на друг голям (този път батериен) играч - A123 Systems - писаха за това, че съществуват не една и две разновидности на литиевите батерии, способни на неограничени бързи зареждания, без значителен спад в капацитета им.
http://info.a123systems.com/blog/bid/13 ... ng-for-EVs
Ако отвориш една статистика, средностатистическият европейски активноработещ гражданин колко километра минава на ден с колата си в града, колко често пътува извън него и колко често има реална необходимост от използване на опцията за бързо зареждане - ще се изненадаш. Реалността е много далеч от приказките на българските автомобилисти в мрежата, дето всички минават на ден градско по 200км минимум, ежедневно ходят на дълъг път след работа (вероятно до лозето за затваряне на компоти, вадене на картофи и мъкнене на пълни щайги по черни пътища) и под 150-160 км/ч не падат (ем с пълен багажник и задни седалки).
Евопейците или американците ама въобще не ги мисли с коли на ток местно производство, високи доходи, данъчни (и еко) облекчения и, естествено, държавни и местни субсидии за покупка на електрическа кола по 10-20 бона! Я сравни няма и 30 хил. $ за скъпия (заради доста усложнената техника от двата свята) Volt в Щатите и над 80 хил. за колата у нас и с нашите стандарти. Защо реши че след 5-7 години нова батерия ще струва над 10 хил. евро? Че ще се казва "батерия", че сега някой те задълава да купиш колата с батерията (визирам Рено, както и слуховете за Форд, Нисан и др.)? Плащай си наем за нея и нямай грижи колко ще изкара и кога ще я сменяш. Само бъдещето ще покаже кой от двата варианта е по на далавера. Батерия с остатъчен капацитет 80% (след 5-7г.) е доста ценна стока. Съмнявам се дори, че ще ти платят някаква сума и ще я приберат за рециклиране - по-скоро ще ти я изкупят за употреба за стационарно съхранение на ток (зарядни станции, фотоволтаични, UPS системи и пр.). Това ще става все по актуално. Особено след промените в закона, за които писах.
Все пак електромобилите не са за всеки, най-малко за мрънльовци. Но не може да им се отрече едно - че са единственото реално-съществуащо сред нас моторно транспортно решение без шум и пряко замърсяване, движещо се с енергия, която се произвежда тук, в България, от родната икономика, субсидираща родната, а не чужда такава; или още повече - движещо се с енергия, която всеки би могъл да си произвежда сам и да се движи безплатно и с нулеви вредни емисии. Че ако стане голям конфликт и петролните доставки секнат, не само икономиката, ами цялата държава пада на колене - няма линейки, няма храна - nada! Че много хора ги чакаме новите коли да залеят улиците, щото вече не се диша! По данни от последното западно изследване - най-мръсният въздух на целия европейски континент е в София (като в Мексико сити - градът на латиносите с големите стари американски коли), след нея Пловдив и Букурещ, който е с 2 пъти по-ниски показатели от столицата ни!