Имам 3 електромобила :-)
Публикувано: 07 сеп 2012г. 02:14
Здравейте,
попаднах случайно във форума Ви и ми стана интересен, защото отскоро се запалих по електро-колите.
Реших за служебни цели да заменя дизеловите коли с електрически. Така вече имам 3 ел.коли, които се карат всеки ден.
Идеята ми беше, че съм от София и ако някой проявява интерес може да дойде да ги види, да ги пробва и т.н.
Ползвам ги от месеци вече и съм събрал доста реална статистика за какво става ел.колата и за какво не.
И така........ Колиците са страхотни, но имат и своите недостатъци.
Електрическите коли (които са фабрични, а не правени) се регистрират в КАТ вече без проблеми, макар, че там всички гледат като изтребители
Могат да се регистрират като коли или като четириколесни превозни средства - влизат в класа на АТВ-тата, което води до по-евтина гражданска отговорност и че техническите прегледи се правят на 2 години, а не всяка година като при нормалните коли. Аз пробвах и двата варианта, но е по-добър вторият.
Регенерират енергия при движение по инерция.
Та така, предимства:
- Държавата слага все повече зарядни станции и то безплатни, макар че колите се зареждат в най обикновен контакт и не е нужно да се търси зарядна станция.
- Контакти има повече и по-начесто отколкото бензиностанции, досега никой не ми е отказвал да ми даде ток. В бензиностанциите дори май са длъжни да ти дадат ток, ако нямат зарядна станция (а те нямат). В бензиностанцията до нас и 30 дни в месеца да си оставям колата нощем да се зарежда, пак няма да ми откажат (хем и ще ми я пазят).
- Пробегът за 100км струва около 2 лева, и то при условие, че си зареждаш колата вкъщи, а не в службата или където и да било.
- Хората им слагат слънчеви панели по покривите (струват под 300лв) и така увеличават без зареждане пробега с няколко километра и то всеки ден.
- Поддръжката на колите клони към нула - няма масла, ремъци, филтри, няма стартери и антифриз, няма кардани, скоростни кутии. Дори и накладки почти не се сменят, защото се спира предимно с регенерирането и съвсем малко се ползват спирачките. Най-вече няма двигател с вътрешно горене - което прави някакси колата странна без типичното омасляване при нормалните коли.
- Движи се напълно безшумно и без вибрации - което е невероятно комфортно за водача и пътниците.
- Почти нямат ходова част, която да се поддържа - има само амортесьори, спирачна система, кормилната система и метална рамка на самото купе. Няма носачи, шарнирни болтове и т.н.
- Колите не гният, защото са изцяло от пластмаса или по-точно някакъв композитен материал, ама не знам какъв.
- По-евтина гражданска отговорност, отстъпка от данъка ако се регистрират на фирма (това не съм го направил още и не съм сигурен как става), не се плаща екотакса, мито (от ЕС са колите), ДДС или там други глупости. Пренебрежимо и смешно нисък пътен данък, клонящ към нула
- Не плащат синя (а скоро и зелена) зона, защото са освободени от нея и е безплатно паркирането - така забравяте за скоби и паяци, а и колите са малки и се паркира в центъра без проблеми.
- Пестят природата заради липсата на вредни газове.
Недостатъци:
- Нисък пробег - с нови оловни батерии около 80км, със стари около 50км, с нови литиеви (но са скъпи) около 120-130км.
- Колите не стават за междуградско каране - стават само за градско и околоградско каране.
- Много са маломощни и развиват скорост само 70км/час, което все пак става за градско де, ама си малее малко.
- Струват ми се опасни, защото са пластмасови и нямат здравина - ако мине някой тир през теб, направо на джапанка ще те направи. Нямат AIRBAG.
- Когато се зареждат се чака и ако зареждането не е предвидено е някак си куцо, макар че единият модел се пълни за малко над два часа. По принцип могат зарядните в колите да се сменят с по-мощни и така да се намали времето за заряд, но тогава ще падат бушоните по бензиностанциите поради голямата консумация
- На няколко години (и то не много) се налага смяна на батериите ако не са литиеви - там годините са повечко, но пак идва време все някога за смяна. Батериите са скъпо нещо, оловни струват около 2000лв, литиеви около 5000-7000лв, в зависимост от капацитета на пакета. Старите се връщат за скрап - така сумата леко спада.
Реално такъв автомобил се изплаща от икономията за гориво за около 2-3 години, в зависимост от изминаваното разстояние на ден примерно.
Та след всичко написано дотук, какво е вашето мнение? Аз лично смятам, че това са превозните средства на бъдещето и ще виждаме все повече подобни коли по улиците на градовете.
попаднах случайно във форума Ви и ми стана интересен, защото отскоро се запалих по електро-колите.
Реших за служебни цели да заменя дизеловите коли с електрически. Така вече имам 3 ел.коли, които се карат всеки ден.
Идеята ми беше, че съм от София и ако някой проявява интерес може да дойде да ги види, да ги пробва и т.н.
Ползвам ги от месеци вече и съм събрал доста реална статистика за какво става ел.колата и за какво не.
И така........ Колиците са страхотни, но имат и своите недостатъци.
Електрическите коли (които са фабрични, а не правени) се регистрират в КАТ вече без проблеми, макар, че там всички гледат като изтребители
Могат да се регистрират като коли или като четириколесни превозни средства - влизат в класа на АТВ-тата, което води до по-евтина гражданска отговорност и че техническите прегледи се правят на 2 години, а не всяка година като при нормалните коли. Аз пробвах и двата варианта, но е по-добър вторият.
Регенерират енергия при движение по инерция.
Та така, предимства:
- Държавата слага все повече зарядни станции и то безплатни, макар че колите се зареждат в най обикновен контакт и не е нужно да се търси зарядна станция.
- Контакти има повече и по-начесто отколкото бензиностанции, досега никой не ми е отказвал да ми даде ток. В бензиностанциите дори май са длъжни да ти дадат ток, ако нямат зарядна станция (а те нямат). В бензиностанцията до нас и 30 дни в месеца да си оставям колата нощем да се зарежда, пак няма да ми откажат (хем и ще ми я пазят).
- Пробегът за 100км струва около 2 лева, и то при условие, че си зареждаш колата вкъщи, а не в службата или където и да било.
- Хората им слагат слънчеви панели по покривите (струват под 300лв) и така увеличават без зареждане пробега с няколко километра и то всеки ден.
- Поддръжката на колите клони към нула - няма масла, ремъци, филтри, няма стартери и антифриз, няма кардани, скоростни кутии. Дори и накладки почти не се сменят, защото се спира предимно с регенерирането и съвсем малко се ползват спирачките. Най-вече няма двигател с вътрешно горене - което прави някакси колата странна без типичното омасляване при нормалните коли.
- Движи се напълно безшумно и без вибрации - което е невероятно комфортно за водача и пътниците.
- Почти нямат ходова част, която да се поддържа - има само амортесьори, спирачна система, кормилната система и метална рамка на самото купе. Няма носачи, шарнирни болтове и т.н.
- Колите не гният, защото са изцяло от пластмаса или по-точно някакъв композитен материал, ама не знам какъв.
- По-евтина гражданска отговорност, отстъпка от данъка ако се регистрират на фирма (това не съм го направил още и не съм сигурен как става), не се плаща екотакса, мито (от ЕС са колите), ДДС или там други глупости. Пренебрежимо и смешно нисък пътен данък, клонящ към нула
- Не плащат синя (а скоро и зелена) зона, защото са освободени от нея и е безплатно паркирането - така забравяте за скоби и паяци, а и колите са малки и се паркира в центъра без проблеми.
- Пестят природата заради липсата на вредни газове.
Недостатъци:
- Нисък пробег - с нови оловни батерии около 80км, със стари около 50км, с нови литиеви (но са скъпи) около 120-130км.
- Колите не стават за междуградско каране - стават само за градско и околоградско каране.
- Много са маломощни и развиват скорост само 70км/час, което все пак става за градско де, ама си малее малко.
- Струват ми се опасни, защото са пластмасови и нямат здравина - ако мине някой тир през теб, направо на джапанка ще те направи. Нямат AIRBAG.
- Когато се зареждат се чака и ако зареждането не е предвидено е някак си куцо, макар че единият модел се пълни за малко над два часа. По принцип могат зарядните в колите да се сменят с по-мощни и така да се намали времето за заряд, но тогава ще падат бушоните по бензиностанциите поради голямата консумация
- На няколко години (и то не много) се налага смяна на батериите ако не са литиеви - там годините са повечко, но пак идва време все някога за смяна. Батериите са скъпо нещо, оловни струват около 2000лв, литиеви около 5000-7000лв, в зависимост от капацитета на пакета. Старите се връщат за скрап - така сумата леко спада.
Реално такъв автомобил се изплаща от икономията за гориво за около 2-3 години, в зависимост от изминаваното разстояние на ден примерно.
Та след всичко написано дотук, какво е вашето мнение? Аз лично смятам, че това са превозните средства на бъдещето и ще виждаме все повече подобни коли по улиците на градовете.