Алтернативи на ДВГ и ефективност

Проекти за конверсии и конструиране на нови електромобили
DOMIC
Мнения: 25
Регистриран: 28 мар 2012г. 09:25

Алтернативи на ДВГ и ефективност

Мнение от DOMIC » 29 мар 2012г. 13:13

Здравейте!
Искам да ви обърна внимание върху някои мои наблюдения относно скока в цените на горивата и динамиката на развитие на алтернативите на ДВГ. Последните изостават много във времето и съвсем скоро ще дойде момент, когато придвижването с автомобил ще е повече от лукс – ще е безумие. Затова още сега трябва да се вземат мерки за по-евтин транспорт, като моето предложение е да се използва енергията, която се отчита като загуба при ДВГ (топлина, спирачки и др.), да се преобразува в електрическа или друга и да се използва за облекчаване работата на ДВГ. Така се постигат няколко цели едновременно: намаляване разходите за транспорт, създаване на отделни агрегати, които ще се ползват и при електромобилите, тяхното тестване в реални условия и определяне на ефективността им. Прави впечатление, че във този форум не се говори за други енергоносители освен акумулатори (батерии). За да има дори теоретическа възможност конвертирането да е конкурентноспособно на серийните електромобили, трябва да бъде една крачка пред тях, една опция повече, един недостатък по-малко. Това се постига като се трупат плюсове (напр. по-малък разход на ток и пари, по-дълъг преход, по-висока скорост) и се махат минусите (висока цена, лизингово обвързване, липса на мрежа от зарядни станции). Никой не знае кой монополист ще завземе тази мрежа и какви ще са цените за зареждане. Затова предлагам да се запази относителната автономност на сегашните автомобили, възможността за използване на различни видове горива (пропан-бутан, метан) и енергия и максимално използване на независими енергийни източници (слънце, топлина, инерция и др.).
Всичко е измислено, остава да се сглоби по правилния начин.
Потребителски аватар
turin
Site Admin
Мнения: 645
Регистриран: 20 май 2008г. 17:20
Местоположение: София/Троян
Контакти:

Re: Алтернативи на ДВГ и ефективност

Мнение от turin » 29 мар 2012г. 15:20

DOMIC, въпросът сигурно се появява периодично пред всеки, изкушен от електромобилите. Или по-точно от електромобилните конверсии – при фабричните модели всичко ти идва решено, все пак.

Но аз поне не знам да има категоричен отговор. Да, често четем за прототипи, за любителски разработки или за проекти на дизайнери, в които има събрани всякакви технологии за усвояване на енергия, изхабена не за придвижването. Но или са много тежки и почват да стават недостатъчно ефективни, или са много скъпи и стават недостатъчно изгодни.

С тези две уговорки – да са ефективни и да са изгодни – всякакви такива подобрения ще са добре дошли и според мен.

Слънчевите панели са неефективни и скъпи едновременно, има и разни нови неща за преобразуване на топлината в ток, но и те са една торба с пари, ако изобщо са достъпни. Оказва се, че зарядното спиране си е най-достъпният начин енергията в един електромобил да се пази от харчене. Наскоро писах за идея за връщане на енергия от окачването ("зарядно друсане"). Но не се сещам за много други примери...

Най-често се говори направо за батерии, защото е най-ефективният начин в крайна сметка. Или батерии и малък генератор (вътре в колата или отзад в ремарке), който поне малко да увеличи пробега. Виждам доста проекти в западни сайтове за допълнителни неща, за които и ти говориш, но на практика всички остават в най-добрия случай недокрай осъществени. Не казвам, че не ми харесват – и аз мисля за някои подобни неща за облекчаване на ДВГ, но усилията и парите за направата не знам дали биха си стрували резултата.

Може и да бъркам. Ако говорим с конкретни идеи, може да е по-ясно. А и всъщност когато някой се захване наистина с такъв проект, тогава ще си проличи най-добре. ;)
DOMIC
Мнения: 25
Регистриран: 28 мар 2012г. 09:25

Re: Алтернативи на ДВГ и ефективност

Мнение от DOMIC » 29 мар 2012г. 18:00

О.К. Говорим на един и същи език. Не съм изкушен от електромобилите, защото карам на метан: евтин и щадящ природата вариант. Просто ме гони мерака и аз да дам нещо полезно на обществото. Имам конкретни идеи и търся специалисти за практическа реализация. Предлагам собствен автомобил и финансиране на идеята и ако се окаже успешен експеримент може да я ползва всеки и идеята да остане общодостъпна.
Като начало искам да се монтира ел. двигател на мястото на компресора за климатика – на пистовия ремък. Функция: подпомагане на ДВГ при подаване на газ и генериране на енергия през останалото време. Не зная какъв двигател като вид и мощност да използвам и какво управление, както и необходим ли е допълнителен акумулатор? При подобно устройство е постигната икономия 30-70% в зависимост от типа МПС – лек автомобил, автобус, камион 5т. и вида преход градско или дълго, но не ми хареса изпълнението, както и отношението на изобретателя. Предимство е, че може да се монтира на всяка кола, без да е необходимо разрешение от държавна институция.
Ще се радвам ако получа помощ от някого!
Относно идеята ”зарядно друсане” и аз съм мислил по въпроса, но като пневматично изпълнение, но това е друга тема. За мен бъдещето е на пневмо-електро хибридите.
Някой мислил ли е как да "изцеди” ток от дисковите спирачки?
Потребителски аватар
turin
Site Admin
Мнения: 645
Регистриран: 20 май 2008г. 17:20
Местоположение: София/Троян
Контакти:

Re: Алтернативи на ДВГ и ефективност

Мнение от turin » 29 мар 2012г. 18:30

Разбирам. Да почнем конкретно, темата е интересна. Докато чакаме другите да се включат, да дам още една идея – избирателно, "умно" спиране на алтернатора в зависимост от заряда на батерията и включването му само в режим на ППХ (при който не се харчи никакво гориво – при спускания на скорост над 1500 об/мин например). На някои от новите коли това го има, но на по-старите генераторът товари постоянно, щом има за зареждане.

За идеята мотор да облекчава ДВГ – виж тук http://ecomodder.com/forum/showthread.p ... 13932.html Беше много запален и мина през доста проби и грешки, но накрая май не постигна резултат (освен ако се е доразвила темата, забравил съм)

И в целия форум http://ecomodder.com/forum/ има много неща за ефективност на ДВГ. Имат и раздел за електромобили, но понеже в Северна Америка не знаят що е дизел (да не говорим за LPG и CNG), та затова най-големият им гъдел като хипермайлъри е да спестяват бензин. Оттам и доработките по ДВГ, аеродинамика, какво ли не. Прегледай го, ако ти е интересно – има много ценни неща из темите. От теория до практика, както и разбиване на разни градски митове (браун-газ, магнити, тем подобни).

За твоята идея – ще следя развитието. Нека и другите се включат. Аз си мислех за удължаване и изнасяне на оста на скоростната кутия и връзване на двигател там, но може би с ремък е по-евтино. В крайна сметка трябва да се гледа цената на цялото нещо. С ужасно много пари стават всякакви чудеса, но не това е идеята. ;)
DOMIC
Мнения: 25
Регистриран: 28 мар 2012г. 09:25

Re: Алтернативи на ДВГ и ефективност

Мнение от DOMIC » 30 мар 2012г. 12:38

Sorry, но съм зле с английския. "Умният" алтернатор е много добра идея! Може ли да се използва готово управление от някоя нова кола за него? При моята идея проблемно е зареждането – винаги ще се натоварва ДВГ, затова искам акъл: при какви условия да работи като генератор и с каква сила. Също така ако има втори акумулатор, кое е по-изгодно: да се зарежда през алтернатора или през ел. двигателя?
Потребителски аватар
turin
Site Admin
Мнения: 645
Регистриран: 20 май 2008г. 17:20
Местоположение: София/Троян
Контакти:

Re: Алтернативи на ДВГ и ефективност

Мнение от turin » 30 мар 2012г. 12:54

DOMIC написа:ако има втори акумулатор, кое е по-изгодно: да се зарежда през алтернатора или през ел. двигателя?
Според мен е най-добре да има само една електрическа машина и тя да се ползва и като двигател, и като генератор. Понеже, доколкото съм чел, автомобилните алтернатори са доста неефективни (не е било голяма грижа при проектирането на по-старите коли). Също и стартерите, между другото. Та ако се оразмери правилно, за да върши добра работа и в двата режима, може да е по-добре да е едно само.

А за "умния" заряд – не знам дали може да се ползва готово. То не е трудно да се сглоби нещо с микроконтролери или с Arduino, но да се стигне дотам. Иначе даже и Lego имат една серия Mindstorms, която има възможност за такива управления, има и датчици – но е бая по-скъпа.

Та нещо готово от нова кола е най-лесното. Трябва да се проучи коя кола го има и от коя може да се "откърти" (да не е нещо съвсем свързано с колата и вградено в компютъра и т.н.). След това по трудност идва вариантът да се сглоби такова управление – датчиците си ги има така и така в колата (обороти на ДВГ, позиция на дросела, импулси на инжекторите, ниво на заряда в батерията), така че логиката дали да се пусне алтернаторът или не няма да е много сложна.

Това се сещам на прима виста. Ще поровя в мрежата дали има готов модул от по-нова кола, който да е достатъчно автономен, за да се присажда...
Потребителски аватар
turin
Site Admin
Мнения: 645
Регистриран: 20 май 2008г. 17:20
Местоположение: София/Троян
Контакти:

Re: Алтернативи на ДВГ и ефективност

Мнение от turin » 30 мар 2012г. 12:59

П.П.: Нещо важно – за конкретната кола трябва да се види дали вече няма такова управление на алтернатора... Ако има – няма смисъл точно от такава модификация ;)
DOMIC
Мнения: 25
Регистриран: 28 мар 2012г. 09:25

Re: Алтернативи на ДВГ и ефективност

Мнение от DOMIC » 30 мар 2012г. 13:10

Има ли начин ел. двигателят в режим генериране да бъде толкова натоварен, че да забави движението максимално до спиране? Въпросът решава два проблема: липсата на сервоусилвател на класическата спирачка и генериране на ток. При подходяща електроника, която да не допуска блокиране на колелата (тракшън контрол) може да замести и ABS, а при движение ще премахне буксуването.
Потребителски аватар
SuriCat
Мнения: 629
Регистриран: 23 авг 2011г. 11:18
Местоположение: София

Re: Алтернативи на ДВГ и ефективност

Мнение от SuriCat » 30 мар 2012г. 13:20

Спирачките трябва да работят както са си. Няма да минеш нито технотест, нито годишен преглед без спирачка.
Миналата годима ме караха да натискам спирачката на прегледа даже на изключен двигател (не знам що ! на други места не е така)
Потребителски аватар
turin
Site Admin
Мнения: 645
Регистриран: 20 май 2008г. 17:20
Местоположение: София/Троян
Контакти:

Re: Алтернативи на ДВГ и ефективност

Мнение от turin » 30 мар 2012г. 13:25

Освен това няма начин да се спре напълно само със заряден режим. С намаляването на скоростта, ефективността пада и за да се спре напълно, трябва да се вкара повече енергия. А за рязко, аварийно спиране, трябва още повече енергия, съответно трябва самият мотор/генератор да е по-голям и по-мощен, за да издържи ускорението на тон и нещо кола от 80 до 0 км/ч примерно.

Това е едната причина, а другата причина да има нужда от конвенционална спирачка е, че след спиране колелата трябва да се застопорят – с генератор ще е изключително енергоемко и на практика неосъществимо. Затова трябва поне паркинг-спирачка, а тя си е обикновена спирачка с накладки – така че пак се връщаме на изходна точка (ако е малко по-голяма, ще става и за спиране).

И още нещо се сещам – ако колата е 4х2, значи зарядно спиране ще има само на две от колелата, а трябва да могат да спират и 4-те. Съответно на не-двигателните колела така и така ще има феродови спирачки, та пак не се отърваваме от тях напълно... :(

Виж, ако колата е 4х4 – например ако е с четири мотора, може почти цялото спиране да става с регенерация, а само за накрая и за паркинг да има една тънка дискова спирачка.

(Но пак не знам дали би минала преглед у нас... А и честно казано, може и с право – защото едни такива тънки дискчета не знам дали биха издържали аварийно спиране на магистралата...)
Отговори