Електро Картинг

Проекти за конверсии и конструиране на нови електромобили
radosi
Мнения: 29
Регистриран: 17 окт 2013г. 17:19

Електро Картинг

Мнение от radosi » 18 окт 2013г. 15:42

Здравейте,

Замислил съм да си направя електро картинг като ползвам за първо време донор от бензинов такъв и поставя акумулатори и електродвигател. За двигател съм решил да ползвам за начало един алтернатор, който да конвертирам в електродвигател с непостоянен магнит на колектора. Иска ми се да получа компетентни мнения дали съм на прав път и какъв контролер може да ми препоръчате. Знам че трябва да е контролер без датчик стил ESC, който да може да контролира и тока в ротора. Преглеждах схеми на Атмел, които правят това и какво да ползвам като силов компонент, ако го правя контролера - MOSFET или IGBT. Много съм неопитен по въпросите и тепърва чета по тези въпроси, така че се извинявам ако звуча смешно и глупаво с тези ми изказвания. Знам, че тук има хора с много опит, които биха ми споделили къде греша в разсъжденията.

Завършил съм електроника в Техническият Университет - София, така че съм технически грамотен, но не се занимавам с електроника, а със софтуер, така че електрониката ми не е кой знае колко силна що се отнася до аналоговата й част ;)

Благодаря на всички, очаквам вашите мнения относно двигателя (алтернатор - Bosch 90A) и контролера му.

Навярно алтернаторът е ограничен на 90А заради диодите, които са му монтирани, но тъй като вече са премахнати, може да издържи и 100А на 36V ;)
Потребителски аватар
stealthhack
Мнения: 242
Регистриран: 24 май 2011г. 16:45
Местоположение: София

Re: Електро Картинг

Мнение от stealthhack » 18 окт 2013г. 17:07

radosi написа: Здравейте,

Замислил съм да си направя електро картинг като ползвам за първо време донор от бензинов такъв и поставя акумулатори и електродвигател. За двигател съм решил да ползвам за начало един алтернатор, който да конвертирам в електродвигател с непостоянен магнит на колектора. Иска ми се да получа компетентни мнения дали съм на прав път и какъв контролер може да ми препоръчате. Знам че трябва да е контролер без датчик стил ESC, който да може да контролира и тока в ротора. Преглеждах схеми на Атмел, които правят това и какво да ползвам като силов компонент, ако го правя контролера - MOSFET или IGBT. Много съм неопитен по въпросите и тепърва чета по тези въпроси, така че се извинявам ако звуча смешно и глупаво с тези ми изказвания. Знам, че тук има хора с много опит, които биха ми споделили къде греша в разсъжденията.

Завършил съм електроника в Техническият Университет - София, така че съм технически грамотен, но не се занимавам с електроника, а със софтуер, така че електрониката ми не е кой знае колко силна що се отнася до аналоговата й част ;)

Благодаря на всички, очаквам вашите мнения относно двигателя (алтернатор - Bosch 90A) и контролера му.

Навярно алтернаторът е ограничен на 90А заради диодите, които са му монтирани, но тъй като вече са премахнати, може да издържи и 100А на 36V ;)
Щом си технически грамотен ти предлагам:
Купуваш си един 0,5-1Kw АС мотор (2-ра ръка), купуваш си и инвертор (пак 2-ра ръка) и му махаш AC-DC изправящата група и връзваш батериите на терминалите на инвертора. След това си го конфигурираш.
deleted user 1
Мнения: 43
Регистриран: 21 авг 2012г. 15:11

Re: Електро Картинг

Мнение от deleted user 1 » 18 окт 2013г. 17:54

Ако направиш от автомобилен алтернатор - електромотор, ще те призная за най-големия гений по електрозадвижване. Е, и КПД-то да е поне 50% ;)
radosi
Мнения: 29
Регистриран: 17 окт 2013г. 17:19

Re: Електро Картинг

Мнение от radosi » 18 окт 2013г. 18:22

Да разбирам ли, че съм на грешен път?

КПД след 2000 оборота се надявам да извадя над 70% ?

АС моторите са тежки доколкото знам, и така ахмашко да го вържа през УПС електроника не е ли малко куцо решение ?

ще ми се някое по-smart решение, очаквам коментари,

благодаря.
Потребителски аватар
stealthhack
Мнения: 242
Регистриран: 24 май 2011г. 16:45
Местоположение: София

Re: Електро Картинг

Мнение от stealthhack » 18 окт 2013г. 18:35

radosi написа:Да разбирам ли, че съм на грешен път?

КПД след 2000 оборота се надявам да извадя над 70% ?

АС моторите са тежки доколкото знам, и така ахмашко да го вържа през УПС електроника не е ли малко куцо решение ?

ще ми се някое по-smart решение, очаквам коментари,

благодаря.
Не говоря за непрекъсваемо захранване или UPS, а говоря за индустриални инвертори за AC мотори, а 1KW мотор не би трябвало да е повече от 20кг.
Пример за 1KW честотен инвертор: http://prodavalnik.com/chestoten-invert ... -i15207895
Принципна схема на честотен инвертор:
Прикачени файлове
inverter.gif
inverter.gif (10.83 KиБ) Видяна 4293 пъти
deleted user 1
Мнения: 43
Регистриран: 21 авг 2012г. 15:11

Re: Електро Картинг

Мнение от deleted user 1 » 18 окт 2013г. 21:09

Алтернаторът е много грешен път. Той има други свойства и е смятан да върши друга работа.
Хората са го измислили и го продават масово. Взимаш 2 еднокиловатови моторчета за електровелосипеди и си готов.
Вариантът с асинхронен мотор не е лош, но трябва да се пренавива на ниско напрежение, за да можеш да извадиш от малък мотор големи обороти и голяма мощност. 2 киловатов мотор ще тежи под 10 килограма и ако го пренавиеш, спокойно можеш да извадиш до 10-ина киловата от него моментна мощност и 5 постоянна. Стига да имаш толкова ток.
Друга хубава идея е електроскутерите. Те имат 2-3 киловатови мотори. Има италиански с лафер мотори и инвертори.
radosi
Мнения: 29
Регистриран: 17 окт 2013г. 17:19

Re: Електро Картинг

Мнение от radosi » 15 дек 2013г. 05:33

Колеги, вече имам работещ електровигател от алтернатора, хубавото е че мога да му изключвам ротора и така не се получава нежеланата двигателна спирачка... въпрос на софтуер е да си изгладя нещата в контролера.

За ефективността не мога да говоря каква е, но има доста сериозен въртящ момент. Тук вероятно сте по-тежка категория, аз искам наистина максимално да олекотя конструкцията. Разходът на ток на ротора не повече от 30W, така че не е нещо страшно, те ще се избият от елиминирането на двигателна спирачка при отпускане на газта.
Потребителски аватар
SuriCat
Мнения: 626
Регистриран: 23 авг 2011г. 11:18
Местоположение: София

Re: Електро Картинг

Мнение от SuriCat » 15 дек 2013г. 16:27

Дай малко параметри какво си постигнал. Колко волта, колко ампера.....

Вози ли се вече или си го тествал на "сухо".. Въртящия момент как го оценяваш/мериш...

Поздрави за ентусиазма ... :D
radosi
Мнения: 29
Регистриран: 17 окт 2013г. 17:19

Re: Електро Картинг

Мнение от radosi » 16 дек 2013г. 02:05

На сухо е 20V 60A .. като гледам, ще глътне и повече, но не мога да му ги осигуря със захранването. Ръчно възприятие получих за момента, иначе бих споделил някакви Нм. За съжаление не знам дали биха били адекватни параметри измерени с динанометричен ключ. Плюсът, който виждам с този алтернатор е, че мога да коригирам KV и при изключване на захранването на ротора да получавам маховик със загуби само в лагерите и охладителните перки. Но като гледам има и по-леки решения от алтернатора, който е 7 килограма и по-скоро ще продължа да експериментирам с него с изследователска цел. Но да, ако има мераклии това е един добър вариант за евтин бръшлес мотор, готов да поеме над 100А на 20-30-40V, предполагам че с контрол на намотката на ротора трябва да се държи в обороти не повече от 7-8000, за да се държи в ефективна зона :)

Като цяло сега съм се насочил към замяна на алтернатора с 2 двигателя за авиомоделизъм Н5065 на 410KV (1,5KW). Надявам се, че след ремъчна редукция ще могат да се справят с доускорение на колесна платформа с тегло около 100кг, в което е и моето тегло от 70кг + 20кг батерия :)

Ще се радвам на коментари за неща за които не съм прав, нямам опит и това което искам да направя е с цел следващият ми проект да е като вашите големи проекти за ел. автомобил :)
Потребителски аватар
SuriCat
Мнения: 626
Регистриран: 23 авг 2011г. 11:18
Местоположение: София

Re: Електро Картинг

Мнение от SuriCat » 16 дек 2013г. 08:50

Ремъчни редукции от високи обороти не е добра идея. Ще има големи загуби (сериозни загуби). Моторчетата за авиомоделизъм имат добри параметри, но са направени да въртят перки на високи обороти и едва ли ще понесат механично натоварване и доста по-ниски обороти от предвиденото им.
Отговори