Страница 1 от 2

Нов проект - въпроси

Публикувано: 02 окт 2013г. 11:06
от krastev
Здравейте, от известно време ми се върти идеята в главата за конверсия на автомобил в електрически и реших да задам няколко въпроса. Имам малко опит с електрически превозни средства - електрокар (ако може да се нарече такова). Ситуацията при мен е следната, правя около 20 хил. км. на година, като 90 % от тях са на къси курсове - около 20-25 км. Идеята ми е да използвам за донор сравнително голяма кола - голф 3 комби или нещо подобно. Имам няколко въпроса

- Батерия - предпочитам LYP батерия заради предимствата й пред оловно-киселите батерии. Въпросът ми е как да се оразмери тази батерия за споменатия пробег, дали си струва да инвестирам в по-голяма батерия, която да се разрежда по-малко през експлоатацията си и да прави непълни цикли, освен това колата да има по-дълъг пробег когато това се наложи или в по-малка батерия с по-ниска цена и тегло, подходяща за разстояния до 30-40 км.

- Двигател - желателно е да има максимална скорост от 80 км/ч и сравнително нормално ускорение за градско движение. Тук в Пловдив е равно и няма нужда да изкачва баири, така че от тая гледна точка проблеми няма.

- Колко би излязло цялото начинание, без колата донор. Въпросът, който най-много ме вълнува - заслужава ли си. Наистина ли излиза движението толкова евтино с електоромобили, че да се търпят всичките недостатъци. Като теглим чертата на консумираната ел. енергия, живота на батерията и на целия автомобил какво ще излезе?

Като цяло поне от наблюденията ми с електрокара, при само нощни зареждания на батерията, постоянна работа през деня накрая сметката за нощна енергия е 40-50 лв заедно с дежурното осветление.

Ще се радвам да споделите мнения по темата. Благодаря предварително

Re: Нов проект - въпроси

Публикувано: 02 окт 2013г. 12:01
от deleted user 1
20 000 км. на година ако караш на бензин са ти 4200 лева
ако караш на дизел си 3300
ако караш на метан си 2000
ако караш на ток си 600 (при най-тежкия случай. Най лекият е 200)

Ако караш 300 дни в годината имаш средно около 70 километра на ден. Ти искаш по-голяма кола - товарна, което автоматично те качва на 15 киловатчаса/100 километра. Животът на батерията се определя от 2 неща: 1. До колко я разреждаш. 2. До колко я претоварваш.
За да имаш нормално ускорение ти трябва мощност поне 20-30 киловата. При 15 киловатчасова батерия това си е претоварване 2 пъти - следователно трябва да вземеш батерия, която позволява това претоварване. Ако вземеш по-малка батерия - примерно 5 киловатчаса - то претоварването ще бъде 6 пъти, което определя вида на батерията.

Икономическата обосновка можеш да си я направиш само ти. Има колеги тука от форума които комерсиално се занимават с конверсии и цените са между 15 и 30 000 в зависимост какво искаш. Ако ти сам си го правиш или намериш някой автосервиз с печени хора вътре, ще си спестиш известно количество пари.
Основно като цени:
Мотор - 4000-8000 лв
Батерия :
литийжелязофосфатна - 60 стотинки на ватчас - но изисква скъп БМС. Предимства - 100 ватчаса/килограм. Бърз заряд
оловнотягова - 38 стотинки на ватчас, не изисква бмс, няма бърз заряд, дълъг живот, 40 ватчаса/килограм
оловностартова - 15-20 стотинки на ватчас, не изисква бмс, има бърз заряд, кратък живот, 30 ватчаса/килограм, основен недостатък - може да се използва максимално 50% от енергията в батерията. От 60 амперчасова батерия може да се извадят 25-30 амперчаса реално. Предимство - огромен ток и възможност за бързо ускоряване.
Другите модули като зарядно, хидравлична помпа и вакумна помпа, контактори, кабели, зарядно са стандартни. Те са необходими за всичките случаи и цената им е еднаква. Грубо 2000-3000 лева.
Изисква се определено количество труд, което също струва пари. Приятно е да си независим от бензина и да се предвижваш евтино и безшумно. Неприятно е като ти свърши токът 1 километър преди да стигнеш. Всички те гледат като полезно изкопаемо и не искат да ти дадат ток да се заредиш малко.

Безспорното предимство е кефът от карането и който се е качил на електричка повече не иска бензин.

Re: Нов проект - въпроси

Публикувано: 02 окт 2013г. 12:33
от rrumpe
Голяма кола не е добра идея. Така или иначе ще имаш 2 коли, ако трябва нещо да пренесеш, ще ползваш другата.

Re: Нов проект - въпроси

Публикувано: 02 окт 2013г. 14:26
от s54
Колегата ти е отговорил подробно за техническата страна ...

Дали ще има смисъл само ти можеш да прецениш и сметнеш.

При мен 100км пробег се равняват на около 3лв в ток
Сметни си при ~15к за конверсия за колко време ще ги "избиеш" при твоя среднодневен пробег
Аз като съм смятал в сметките ми влиза и 0 данък, по-ниска ГО, масла и консумативи за ДВГ и т.н.

Изобщо зависи от базата за сравнение и конкретните ти нужди и възможности ...

Re: Нов проект - въпроси

Публикувано: 02 окт 2013г. 15:21
от SuriCat
Само да добавя нещо към техническата част. Твърдението, че само литиевите батерии се нуждаят от БМС е категорично ГРЕШНО!

Всякакъв вид батериен пакет (повече от една клетка се нарича пакет), оставен сам на себе си с времето се дебалансира и някоя от клетките се унищожава и следователно целият пакет не работи добре

Факт е, че литиевите са много по-чувствителни, отколкото оловните, но това не значи, че оловните не се нуждаят от БМС. Това е и основната причина да са толкова зле, щото нямат БМС!

Пак казвам. Твърдението, че само литиевите се нуждаят от БМС е ГРЕШНО :!:

Re: Нов проект - въпроси

Публикувано: 04 окт 2013г. 12:48
от alabin
Разгледай темата на eltansbg за неговия голф и неговите отчети. Ако вече не си я разглеждал. 7 пъти мери и пресмятай.

Re: Нов проект - въпроси

Публикувано: 05 окт 2013г. 23:07
от krastev
Благодаря за информацията на всички отговорили. Може да се направят някои компромиси с по-малка кола, по-малък двигател за да се намали теглото и все пак да се запази някакво ускорение. Все пак си мисля, че е добре да бъде колата достатъчно голяма да поеме тежестта на батерията и като се качат 2-3 човека да не клекне съвсем. Иначе за двигателя както споменах не се очаква да катери баири тук при мен, а по-малкото ускорение ще го преживеем. Има доста време, докато се захвана реално да правя нещо, иначе идеята ми е аз да си я правя с помощ от някой монтьор и сервиз. Още един въпрос - намират ли се лесно литиевите батерии, засега си мисля да използвам такива заради най-вече по-ниското тегло и по-дълъг живот.

Re: Нов проект - въпроси

Публикувано: 06 окт 2013г. 15:21
от deleted user 1
На доста приемлива цена се намират сравнително качествени батерии които обаче не позволяват големи претоварвания. Разбирай трудно ще постигнеш големи ускорения освен ако не вземеш голям батериен пакет. Ако искаш хем леки батерии, хем голямо ускорение, тогава цената скача доста, а и доставката е по-трудна. Двама са по-сериозните вносители на "икономичните" китайски батерии.
Разгледай линка който ти пратих на лично съобщение. Това става при 200 волта и поне 150-180 ампера от батерията. Като цяло за 1200 кг кола (с батериите и пътниците) си трябва поне 30 киловата, за да имаш сносно ускорение.

Re: Нов проект - въпроси

Публикувано: 10 ное 2013г. 22:38
от infernus
И аз да вкарам малко техническа част:
Малка кола за конверсия е Сузуки Суифт. Голяма кола за конверсия е Рено Еспейс, всяка по-малка или по-голяма товари в теглото или е компромис с качеството на донора, повечето леки малки коли са яко изгнили, а голяма кола като Еспейса на такива кила просто няма, колата още от създаването си е измислена с много пластмасови елементи, за да е лека.

Re: Нов проект - въпроси

Публикувано: 11 ное 2013г. 01:40
от SuriCat
Дам... но не който и да е Еспас....! Новите модели са по 2 тона и не са хич пласмасови :lol: