FIAT Bravo

Проекти за конверсии и конструиране на нови електромобили
bLdC
Мнения: 46
Регистриран: 05 юни 2012г. 20:46

Re: FIAT Bravo

Мнение от bLdC » 30 май 2013г. 21:37

Напълно съм съгласен, че няма две еднакви клетки.
Балансиране все пак не значи уеднаквяване на клетките. За нас е ясно, но за останалите е хубаво да уточним, балансиране в случая означава уеднаквяване на напреженията на клетките в дадено състояние.
Можеш да избереш в какво състояние да уеднаквиш тези напрежения, но това няма да промени факта, че са различни по капацитет (химията и процесите са едни и същи).
Обясни ми какво разбираш под разбалансиране, това че клетките няма да достигнат дадено напрежение едновременно при зареждане?
Ако говорим за еднакво количество енергия във всяка клетка, това е друго.
Енергията, която можеш да извлечеш от пакета е толкова колкото ти позволи тази с най-нисък капацитет, и когато тази клетка падне под някакво критично ниво на напрежението трябва да спреш разряда.
Въпросът е в кой момент искаш да получиш разликите в напреженията - при зареждането (когато имаш относително леко и равномерно натоварване) или по време на движение с колата?

Самото напрежение на клетките не е добър индикатор за състоянието на заряда, както знаем, затова мерим енергията която "вкарваме" и "изкарваме" от пакета по време на зареждане и разреждане но това е част от BMS-а (не задължително).

Като казваш, "Разбалансирането си идва от самосебе си.." разлика в напреженията ли имаш предвид или разлика в количеството енергия, което можеш да възстановиш от пакета батерии?
Интересувам се, понеже това което аз знам е от хора правещи конверсии от доста време и имащи опит с клетки от различни производители.
Може да намериш за интересни тези тестове направени от John Hardy - http://tovey-books.co.uk/testing.php
Тук става дума за тест, при който са направени над 500 цикъла на заряд-разряд.
Тестът е прекратен, след като една от клетките се проваля.
Не казвам (и не мисля), че няма нужда от BMS! Просто обмислям вариантите за да реша как да постъпя. :roll:
Потребителски аватар
SuriCat
Мнения: 629
Регистриран: 23 авг 2011г. 11:18
Местоположение: София

Re: FIAT Bravo

Мнение от SuriCat » 30 май 2013г. 23:33

Ами зарядът е доста по-стабилен и контролиран процес от разреждането. Според мен е по-добре да се опитваш да балансираш в среда върху която имаш известен контрол и стабилност.

Иначе нещата дето казваш за напреженията и за количества енергия, те са взаимносвързани и не може да се абстрахираш от едното или другото.
bLdC
Мнения: 46
Регистриран: 05 юни 2012г. 20:46

Re: FIAT Bravo

Мнение от bLdC » 31 май 2013г. 10:12

Сега аз взех да се обърквам. Дай да изясним целта на цялото това занятие, да гледаме добре подредените и уеднаквени напрежения докато си стоим в гаража и зареждаме колата или да запазим пакета батерии в екстремни условия, и да постигнем задоволителен живот на клетките?
SuriCat написа:Иначе нещата дето казваш за напреженията и за количества енергия, те са взаимносвързани и не може да се абстрахираш от едното или другото.
То, в тоя ред на мисли, всичко е взаимносвързано. :mrgreen:
В случая няма как да имаш еднакви напрежения в заредено състояние и в същото време количеството заряд в отделните клетки да е еднакво. Ти сам каза, че няма две еднакви клетки!
Да речем, че имаме пакет от 100Ач-ви клетки. В реалността тези клетки ще имат леко различаващи се стойности. Една ще е 98Ач друга 102Ач, примерно. Напрежението на всички клетки в заредено състояние е едно и също, то не зависи от капацитета на клетките, а от химията вътре. Кажи ми ти как се уверяваш, че когато зарядът в батериите с по-малък капацитет е изчерпан разреждането ще спре? Защото ако процесът продължи дори за кратко време след това, знаеш какъв е резултатът. Предполагам, че разчиташ на BMS-а да прекрати разреждането автоматично в такава ситуация.
Потребителски аватар
SuriCat
Мнения: 629
Регистриран: 23 авг 2011г. 11:18
Местоположение: София

Re: FIAT Bravo

Мнение от SuriCat » 31 май 2013г. 10:42

Ами логиката е следната. Ако при заряд всички клетки са ти 3.7в, значи всички са заредени на 100% (една има 101Ah друга 99Аh но това не ти пука в този момент)

След като почнеш да караш, тези с по-малък капацитет ще паднат първи. Когато някоя клетка стигне 2,7в или колкото искаш трябва да спреш да караш за да не ги изпукаш...

пп: Ти от кой град беше?
bLdC
Мнения: 46
Регистриран: 05 юни 2012г. 20:46

Re: FIAT Bravo

Мнение от bLdC » 31 май 2013г. 13:07

Това за спирането е ясно (стига да мога да спра). Аз ако съм на някое кръстовище или катеря хълм сред натоварен трафик, никак няма да се забързам да спра, дори и да знам, че може да повредя някоя клетка.

После, хубаво е да има брояч на Ач-си (или ватове), че това с напреженията е адски подвеждащо. При ускорение или движение по голям наклон очаквам токът да достига 150-200А. Напрежението в такива моменти може да падне и под 2,7В на клетка, но това не значи, че батерията е празна и трябва да спра. Аз дори и да го направя автоматично ограничаването, няма да се сдържа да не добавя и едно бутонче (скатано нейде), за изключване на защитата при нужда. Затова съм се спрял на варианта с изравняване на заряда. Поне ще знам, че ако се наложи да изцедя енергията на нишката от клетки, на всички напреженията ще паднат едновременно и колата просто ще загуби мощност. Знам хора, които са изпадали в такава ситуация, къде неволно (забравено включено отопление), къде при движение и после батерията се е възстановила без загуба на капацитет. Става дума за свалено напрежение на целия пакет до няколко волта!
Вярно, че чуждият опит не е като да установиш нещата сам, но пък без него експериментите излизат по-скъпо. :geek:

ПП: От Сливен съм. Знам, че организирате форумни сбирки, но нямам много път натам и още не е имало възможност да се засечем.
Потребителски аватар
fantom4e
Мнения: 27
Регистриран: 25 фев 2010г. 12:24
Местоположение: София

Re: FIAT Bravo

Мнение от fantom4e » 03 юни 2013г. 11:05

я дайте инфо за батериите да поровя за химия и да дам и аз своя дан :)
по спомени балансът зависи от режима на заряд

ако ви интересува имам една книжка (pdf) "Battery Management Systems: Accurate State-of-Charge Indication for Battery-Powered Applications" давате майл и я имате
Потребителски аватар
SuriCat
Мнения: 629
Регистриран: 23 авг 2011г. 11:18
Местоположение: София

Re: FIAT Bravo

Мнение от SuriCat » 03 юни 2013г. 11:38

Пусни ми я тази книжка да я разгледам и аз: allexandrov@gmа

Иначе батериите са Synopoly. би трябвало да са като winstyna LiFePo4
bLdC
Мнения: 46
Регистриран: 05 юни 2012г. 20:46

Re: FIAT Bravo

Мнение от bLdC » 06 юли 2013г. 13:39

Малко развитие по проекта.

Това е електронният блок, който ще следи параметрите на мотора (температура, ъглова скорост и абсолютната позиция на ротора). На този етап за аналоговата част, четяща позицията на ротора, използвам готов модул (платката отдолу).

След като направя необходимите тестове и всичко заработи добре, ще интегрирам всички функции на една платка. Това ще намали доста броя на компонентите и ще изчисти дизайна. Крайният вариант ще има и малък DC/DC модул (от порядъка на десет вата) понеже ми трябват стабилни 12V за аналоговата част.
IMG_5362.JPG
IMG_5362.JPG (293.72 KиБ) Видяна 12692 пъти
IMG_5395.JPG
IMG_5395.JPG (218.85 KиБ) Видяна 12692 пъти
Крайният вариант ще е универсален модул, който да може да се използва за четене на сензори за абсолютна позиция от този тип (resolver).
https://en.wikipedia.org/wiki/Resolver_%28electrical%29

По високоволтовата част нямах много време да работя.
Мотора го завъртяхме на празен ход до към 6000об/мин. Токът без натоварване е по-малко от ампер, доста добре.

За тестовете при натоварване едва ли ще е трудно да използваме факта, че трансмисията разполага с два мотор/генератора. Ако единият работи в режим на динамо, това ще ни позволи плавното натоварване на другия за установяването на оптималните режими на работа. Това доста ще ни улесни.

Ценното на този проект е, че в процеса на работа и самите практически тестове се научава много.
Идеи за реализацията и мнението на хора с повече опит е добре дошло.
Потребителски аватар
SuriCat
Мнения: 629
Регистриран: 23 авг 2011г. 11:18
Местоположение: София

Re: FIAT Bravo

Мнение от SuriCat » 06 юли 2013г. 18:05

Много добре, това с едниния ампер на празен ход наистина звучи супер.

Един въпрос. След като ще ползваш 2-рия мотор за генератор, как точно ще регулираш натоварването, и какво ще ползваш да разсейваш мощност/топлина върху него?
bLdC
Мнения: 46
Регистриран: 05 юни 2012г. 20:46

Re: FIAT Bravo

Мнение от bLdC » 06 юли 2013г. 21:14

Вторият мотор ще работи в регенеративен режим. Мощността се връща обратно в системата. Ако моторите работят добре загубите трябва да са минимални.
То това е и целта на цялото занятие, минимизиране на загубите при различните режими на работа на двигателите.
Отговори