Запитване/проект

Проекти за конверсии и конструиране на нови електромобили
swrt
Мнения: 3
Регистриран: 06 сеп 2012г. 08:39

Запитване/проект

Мнение от swrt » 06 сеп 2012г. 08:44

Здравейте.
Работя във фирма със собствен автомобилен парк от следните видове автомобили:
Рено Меган 1.4 16В мод. 2004 ( 98 к.с)
Рено Меган 1.5 дци мод 2006 г.( 107 к.с. / 6 ст. скоростна кутия)
Рено Лагуна 1.9 дци мод 2002 г.( 120 к.с./ 6 ст. скоростна кутия)
Форд Фокус 1.6 мод 1999 г.( 101 к.с )
Имаме собстена сервизна база, която ни подсигурява почти 98% от сервизните дейности по автомобилите.

След поредното увеличаване на транспортните разходи, вдигането на цената на GPS проследяването на горивото (евентуалното отпадане на тази услуга), както и търсене на варианти за сваляне на разходите с цел конкурентна цена на услугите, които предлагаме, собственикът на фирмата ме натовари с проучване за:

Възможно ли е трансформацията на автомобилите към чисто ел. задвижване.
Закупуването на ел. мотори.
Закупуването на батерии.
Закупуването на периферно обурудване.
Методи на свалянето разхода на консумацията на електричество в автомобилите.

Изисквания след трансформацията:
Минимум градски пробег 100 км с едно зареждане.
Минимум скорост на движение 120 км/ч.
Зареждане през обикновенна мрежа и трифазна мрежа.

Първоначални опции при започването на евентуалните преобразувания на автомобилите:
Смяна на 5 ст. скоростни кутии на Рено Меган с 6 степенни (сваляне според наши наблюдения оборотите при висока скорост)
Подмяната на 5 скорост на Фокусите, при което се получават 10% по-ниски обороти на двигателя при скорост 120 км/ч.

Планове:
Промяната на автомобилите да се извърши по въможност от нас.
Преправяне на инсталациите на обектите ни в София с цел "бързо зареждане на автомобилите"
Инсталирането на колонки на следните наши маршрути (устни договорки със собствениците)
1. магистрала Тракия - Пазарджик (двете посоки), Пловдив (Хепи двете посоки) и на 4 бъдещи обекти в посока от и към Бургас
2. Дупница
3. Благоевград
4. Самоков
Идеята е да се закупят колонките (или направи инсталация), които освен за лични нужди, да се използват от външни лица.

Като цяло никой във фирмата не е запознат с материята, но целта е до 4-5 години нашите автомобили, които минават над 4000 км дневно (стигали сме и 9000) да бъдат изцяло на ток със собствена мрежа (места или "кабеЛ" ) за зареждане, тъй като не сме на мнение, че преди 2020 година нормалният български шофьор ще има шанса да ходи безпроблемно на почивка с ел. автомобил.

Запитването към вас ми е следното, с оглед на нашите минимални изисквания:
Мотори - видове, предимства и недостатъци
Батерии - видове, марки производители и цени
Контролери - марки

Прехвърлих форума набързо (за съжаление е доста малък като мнения), но в общи линии информацията ме ориентира, че има сметка да се вложат пари в това начинание. Въпросът е каква ще дойде цената на "старите/нови" автомобили и до каква степен ще са конкурентни на Рено ЗОЕ на неофициална цена за 2013 година от 33 000 лева с ДДС и лизингова батерия на цена 5800 лева.
Информация по всичките ми въпроси има из темите, но ще ви помоля за коментар тук с надеждата не само нашата фирма да проследи евентуалното бъдеще и трудностите при преминаването на "ток".
Потребителски аватар
eltransbg
Мнения: 215
Регистриран: 23 мар 2009г. 15:37
Контакти:

Re: Запитване/проект

Мнение от eltransbg » 06 сеп 2012г. 12:49

Шефът ти да си купува Зое-то – в България за момента няма кой да направи кола с посочените изисквания:
swrt написа: Минимум скорост на движение 120 км/ч.
Иначе другите изисквания ги покриваме – 100км пробег вече не е химера, няколко автомобила могат да направят подобен и по-голям пробег:
- Peugeot Partner-a (http://electriclub.com/projects/topic-t165.html, http://koorteh.com/electric_vehicles.htm);
- Nissan Micra-та(http://ecars.bg/elektromobili/item/2494 ... ko-audi-a2) и др.
Въпросът е, че една доработка излиза над 25 000лв и за това подобни конверсии не са масови...

Партнерът е товарен – с новите батерии прави над 120 км пробег със средна скорост 80-100км/ч.
Може да ви свържем с неговия собственик за повече информация, тест драйв – усещането е уникално ;)
teodor.ivanov
Мнения: 116
Регистриран: 21 окт 2011г. 00:39
Местоположение: Исперих
Контакти:

Re: Запитване/проект

Мнение от teodor.ivanov » 06 сеп 2012г. 15:40

Защо да няма кой? Всички критерии са постижими, включително и максималната скорост.

Ако това наистина е цената, която се очаква за ЗОЕ за България, то най-вероятно конверсията на наличните автомобили няма да е за много по-различна сума.

Относно преоборудването могат да ви бъдат подготвени цели комплекти за електрическо задвижване и вие да си ги монтирате.

Поздрави
Т
Потребителски аватар
turin
Site Admin
Мнения: 645
Регистриран: 20 май 2008г. 17:20
Местоположение: София/Троян
Контакти:

Re: Запитване/проект

Мнение от turin » 06 сеп 2012г. 20:18

swrt, добре дошъл! Проектът определено е мащабен. Не зная за колко коли става дума, но пробег 9000км на ден си е сериозна работа. Моето мнение е, че за такива мащаби определено си струва конверсия на целия парк – все пак трябва да си направите сметка, но на пръв поглед изглежда изгодно. Имайте предвид, че смяна на кутиите или предавките не при всички модели дава голяма икономия, а все пак си е инвестиция.

За скоростите, които споменаваш (около и над 120км/ч) най-големият проблем е аеродинамичното съпротивление, а не чак толкова предавките (при по-"лек" десен крак и тренираност за запазване на инерцията и максимално ползване на ППХ разходът също може да се свали). Аеродинамични промени, които може да се направят има, но те също не правят чудеса при описаните коли – относително аеродинамични са си и разликата ще е малка.

Най-голямата промяна може да стане с минаване изцяло на ток – тогава и допълнения като гладка кора под цялото дъно (няма да има ауспух и горещи точки, изместващи потока), закриване на задните колела, гладки тасове (спирачките се ползват по-малко, намалява се със зарядно спиране от самия двигател), сплитер отпред и т.н. може доста да подобрят нещата. За една отделна кола може би не си заслужава, но за цял парк, където малките отделни икономии се натрупват, може да има смисъл. Такива модификации да се правят на ДВГ кола няма много изгода, защото 1) някои са невъзможни заради ауспух и т.н. и 2) защото при конверсия така и така ще минат колите на изпитване в Технотест и тогава може наведнъж да се узаконят всички доработки.

Другите ще кажат за конкретните части (мотор, контролер, батерии). Има вече не едно места, където може да ви направят конверсии. Ако искате във вашата база – пак, има хора, които да дадат съвети. Във форума са – уточни или раздроби малко въпросите (така стоят много общо, малко като въпроса "кажете коя кола е най-добра") ;)

Аз си мисля, че за автопарк Рено Зои не е решение, защото
1) още го няма
2) с лизинг на батерията е – това звучи примамливо, но може да е showstopper, зависи...
3) мъничко е (ще има и електрически Флуанс, но и той не е много голяма кола)
4) за 30-тина хиляди лева може да се направи супер конверсия (казвам го на прима виста, не съм смятал нещо... а и при голяма поръчка за повече коли може да се търсят отстъпки за компонентите...)
lubo17
Мнения: 5
Регистриран: 04 сеп 2012г. 21:37

Re: Запитване/проект

Мнение от lubo17 » 06 сеп 2012г. 21:40

ЗОЕ-то няма да дойде преди септември другата година у нас. Цената наистина е такава - може да се направи поръчка и срок на доставка поне 5 месеца (инфо към средата на август 2012). Батерията на поръчка обаче е с около 1400 лева от цената по-горе ;). Лизинг на батерията няма да има, докато няма налични коли у нас.

Колите, които сте изброили са масови с добри аеродинамични качества. 6-степенната кутия на Рено е около 100 паунда втора употреба във всяка морга в Англия, а това е творение, на което тази година се насладих напълно - две пълни отивания и връщания София (Люлин) - Бургас (Меден рудник) с един резервоар и то без да се влача по магистралата. Въпросът е, че при слагането ще ви трябва виско съединител - поне 1000 кинта допълнителен разход.
Предполагам коя е фирмата (ще оставя инфото да изтече от другаде) и за двама човека с един куфар инструменти Ренда ще върши уникална работа. Когато сте фирма, цените ги гледате без ДДС и АКО шъткате стара кола и купувате нова си мисля, че ще бъдете на по-далавера. Към всеки разход за една кола добавете и отопление/клима и технотест. Не е за пренебрегване и фактът, че новото си е ново и с гаранция, а старият парк ще си остане с механичните проблеми, които винаги ще са ви в минус към сметките.
Радвам се, че в тази криза някой мисли толкова мащабно в по-далечно бъдеще. Доколкото имам наблюдения, май имате към 15 автомобила, което както и да се погледне си е сериозна инвестиция в "технология" от не толкова близко бъдеще за нашата страна.
swrt
Мнения: 3
Регистриран: 06 сеп 2012г. 08:39

Re: Запитване/проект

Мнение от swrt » 07 сеп 2012г. 09:39

Благодаря Ви за мненията.
Фирмата ни се занимава с доставка, ремонт и поддръжка на продукт, неизискващ лекотоварен автомобил.
Автомобилите в автопарка са ни 21 на брой, като реално 18-19 излизат от понеделник до петък, а в почивните дни 10-11 са в движение.
Автомобилите са ни от среден клас преригистрирани като лекотоварни, като се е гледало преди време да предоставят някакъв конфорт при по-дълги пътувания, но и по-нисък клас автомобили биха ни свършили работа.

Има няколко момента, които са важни за нас към днешна дата:

1. Стойноста на услугата е приблизително 40% транспортен разход.
2. Автопаркът е в много добро техническо състояние, но разходите по поддръжката растат всяка година.
3. Можем да си позволим време от 30 мин. зареждане на всеки 120 км. преход.
4. Можем да си позволим трифазен ток и бързо зареждане (при необходимото оборудване) при над 70% от клиентите ни, което вече не ни притеснява като места за зареждане.
5. Самата идея не ни е евтин ПР от типа на Глобул, а стратегия за намаляване на разходите в среден и дългосрочен план. Като се има предвид стратегията ни да държим по-дълго служебния автопарк.

Имаме и доста проблеми и за политиката, към която сме поели:

1. Несериозен подход на управлението на държавата към тази област:
- Темата се използва за ПР, но няма желания за отстъпки към тези автомобили. Данък, винекта и други са просто приказки за пред медиите или Европа и нейната война за независимост от петролните компании.
- Липсата на политика в посока енергийна ефективност. Едни смешни задължителни фарове говори за тотална далечина от идеята, а оправдението за безопастност отпадна и в последната държава (мисля, че Австрия), като се превърна в забрана за ползване на фарове през деня. Дори двете скандинавски държави, които единствено имат закон за тези светлини за зимата, обмислят варианта да вкарат удължени задължителни часове, а не цели дни както е в момента.
- Толериране на Лукойл с цел взимането на повече акцизи.

2. Никой не мисли върху най-важния проблем за една фирма - как ще се осчетоводи разходът, необходим за транспорта. Няма дори идея, че това е проблем.

3. Вносителите на автомобили подхождат с недоверие към този тип автомобили
- Опел вкараха по задължение автомобил, който след доста тестове си остана на първоначалната цена.
- Рено не залагат на внос на тези автомобили. Годината 2013 е мааааалко големичка като понятие за първа мостра.
- Джак моторс не влагат усилие да минат регистрация. Явно искането за вноса на 5 автомобила би ги затруднило много.
- Лада не са чували за ЕлКалина и коментара "на това му требува генератор след него" явно показва нивото на информация в тази фирма.
- Тойота е чистилището на стария вариант на хибрида си. Нема да вкарат "зареждащ" се вариант, а опцията да се поръча и да се сложи "втори ред батерии" (за по-голяма автономия на ток) с частично отпадане на гаранцията доведе до 3-та световна война.
- Литекс няма да предложат ел. вариант в близките години. Китайците залагат много на руския и италянския пазар, които са традиционно силни на бензин и газ. Електричката ще е реклама в следващите години. Не бива да се пренебрегне и опцията, която може да се появи след преговори – закупуването на високия Войтекс с последващо преобразуване в ел. вариант. Но сроковете са нещо незнайно, защото китайците ги нямат още.

Предстои ни доста мисловен път да минем до крайния вариант. Всеки път води до високи вложения и следва да се планират много внимателно кое идва по-бързо "0 на 0". Аз лично се радвам, че това нашето си е чиста война с петрола и макар и нищожна е важен момент за бъдещето.
Потребителски аватар
turin
Site Admin
Мнения: 645
Регистриран: 20 май 2008г. 17:20
Местоположение: София/Троян
Контакти:

Re: Запитване/проект

Мнение от turin » 08 сеп 2012г. 12:11

swrt, много съм съгласен с наблюденията ти на политиките в този сектор у нас... Макар да виждам нещата само като гражданин, не като участник в бизнеса, личи си, че много от нещата се правят заради PR и "усвояване". По-различни са фирмите на истинските ентусиасти, които освен печалба и PR се стремят да си преследват и мечтите – като A1 Eco и още няколко подобни фирми.

Малко offtopic – среща в София. Не знам дали тази или другата седмица ще се съберем, като има среща ще темата там.
Отговори