Започнаха да се отказват

Новини за електромобили и връзки към външни сайтове
Потребителски аватар
turin
Site Admin
Мнения: 645
Регистриран: 20 май 2008г. 17:20
Местоположение: София/Троян
Контакти:

Започнаха да се отказват

Мнение от turin » 05 юни 2012г. 10:14

Явно взеха да свършват парите за реклама. Доскоро почти всички автомобилни компании, една през друга се надпреварваха коя ще извади нов прототип, коя ще обещае да прави серийно електромобили, коя какви разработки имала, какво ли не... Audi последно се хвалеха колко много пари били похарчили, само за да "разработят" звука, имитиращ шума от ДВГ в електромобил...

Сега всички взеха да се връщат към новите ДВГ-та – свръхикономични турбо бензини и какво ли не. Най-много да е някакъв хибрид, но не с нисък разход, а с подобрения откъм въртющ момент и ускорение...

Audi cancels all-electric A2, A1 e-tron
http://green.autoblog.com/2012/06/04/au ... ce-tag-fe/

Надявам се положението да не е като с EV1 преди време. Сега поне ги има Tesla и ги има Renault-Nissan (Карлос Госн много настойчиво повтаря, че бъдещето на двете марки е изцяло електромобилно).

С други думи – ако Tesla по някое време направят бюджетен модел или ако Renault направи електрическа Dacia, може някой ден да караме нови електромобили.

Иначе – конверсии, това си е най-реалното. Когато и у нас привършат "парите за усвояване", ще си проличи и тук...
Потребителски аватар
infernus
Мнения: 200
Регистриран: 08 авг 2011г. 21:29

Re: Започнаха да се отказват

Мнение от infernus » 05 юни 2012г. 22:29

И Мазда свалиха гащичките...
http://www.automedia.bg/news/article_16735.html
Потребителски аватар
turin
Site Admin
Мнения: 645
Регистриран: 20 май 2008г. 17:20
Местоположение: София/Троян
Контакти:

Re: Започнаха да се отказват

Мнение от turin » 13 юни 2012г. 11:37

Хубавото е, че така разбираме кои фирми имат сметка и съответно истински са се заели с електромобили. Ето, например аз така и не повярвах на BMW, че правят нещо повече от показен PR и те не закъсняха да потвърдят съмненията ми:

http://green.autoblog.com/2012/06/12/bm ... cle-plans/

Отказват се от i3 и i8 и замразяват работата по малкия i1 и MPV-то i5.

В други новини Renault (без да съм особен фен на Рено иначе) потвърждават пускането на електричката Zoe. http://green.autoblog.com/2012/06/12/re ... -24-hours/ Явно тези, които са инвестирали много пари в електромобили (Renault/Nissan, Tesla, Mitsubishi, донякъде Toyota) ще направят нещо. Другите ще разчитат на турбобензини, всякакви хибридни постановки и LPG. Тук-там водород и/или горивни клетки. Но масово малолитражни бензинови турбинирани двигатели с по-нисък разход.

Сред споменатите фирми с електромобилни инвестиции май най-вече Renault има възможност за по-евтини коли. Пак казвам – ако направят бюджетен електромобил на базата на Dacia, то дори и да е с някаква схема на батерии под наем, пак би било много изгодно за бедни европейци като нас...
todor_raev59
Мнения: 78
Регистриран: 30 апр 2011г. 11:11
Местоположение: Бургас
Контакти:

Re: Започнаха да се отказват

Мнение от todor_raev59 » 13 юни 2012г. 17:10

Здравейте съфорумници,

Не Ви ли се струва, че благодарение и на малките възможности на "ElectriClub" имаме възможност да си "сверяваме часовниците" относно "Добрите намерения" на автомобилните и петролните компании. Смятам, че доста хора от този Форум са гледали филма за Никола Тесла "Кой уби електрическия автомобил" – виждате за каква агресия става въпрос. Не случайно инициирах идеята да се създаде "Сервизна База – ElectriClub" – да развиваме и популяризираме идеята за електрическата мобилност и не само... Аз смятам, че не трябва да спираме до тук, а упоритостта трябва да нараства и да продължаваме да търсиме съмишленици – един такъв е "eCars.bg".

Искам да завърша с един цитат от Библията – "Ти по делата им ще ги познаеш Господи"
Потребителски аватар
turin
Site Admin
Мнения: 645
Регистриран: 20 май 2008г. 17:20
Местоположение: София/Троян
Контакти:

Re: Започнаха да се отказват

Мнение от turin » 14 юни 2012г. 10:48

Прав си – трябва ентусиазъм. Според мен не сме го загубили, даже напротив – на срещите в София идват (макар и засега рядко) нови хора. Както от форума, така и други. Напоследък май сме най-често малката група най-ентусиазирани, но смятам, че е заради жегите.

Сервизна база явно наистина трябва да се направи и по един или друг начин сигурно ще се появи. Основната пречка засега е, че ElectriClub не е нито фондация, нито бизнес консорциум и нямаме пари. Нямаме и за цел да събираме нито членски внос, нито нещо подобно. Това е причината другите организации да организират събития, а ние, които имаме вече подробно обсъдена концепция за сервизна база, да сме на етап изчакване.

Това не е нещо лошо – напротив, хубаво е, че определящото е ентусиазмът и личното ни любителско (идва от любов, нали се сещате за онзи цитат от филма "Вчера") отношение. Въпрос на време е двама-трима от клуба да започнем да правим конверсиите си, а с това ще имаме и какво материално да показваме.

За eCars – и според мен те са най-близки по формат и по аудитория до ElectriClub. Ще се радвам да се видим и да започнем някаква съвместна дейност, най-малкото виртуална.

Отново през форума каня eCars на среща в София – http://electriclub.com/partners/ecars-bg-t155.html Ако пак се разминем, ще им пиша директно. Ти си вторият или третият човек от форума, който пита за уеб-сътрудничество с eCars.
asenst
Мнения: 11
Регистриран: 01 апр 2010г. 17:44
Контакти:

Re: Започнаха да се отказват

Мнение от asenst » 14 юни 2012г. 10:59

Здравейте,
Нека бъдем реалисти. Преди да стане електромобилът масов, трябва да се решат редица проблеми. Мое лично мнение е, че работещ електромобил няма да има в близките 20 години.

1. Батерия – това е препъни-камъкът на електромобила. Докато батерията не дава заряд за пробег от 500-600км при максимална скорост от 140км/ч, няма да има електромобил. Не забравяйте, че всички разработки + всички ентусиасти по света правят градски автомобил. Колко хора ще купят кола, с която да се возиш в града и друга – извън?

2. Инфраструктура и зарядни станции – необходими са огромни парични средства за създаване на допълнителна инфраструктура, както и специалните зарядни станции. Кой ще я плати тази сума? Също така производството на енергия трябва да се удвои, за да може да поеме новите енергийни потребности.

3. Замърсяване – дори електромобилът да не замърсява, то използваната енергия за зареждане се оказва също толкова вредна, както и ДВГ.

5. Време на заряд – има две идеи, които се въртяха в пространството. Батериите да могат да се заменят на електростанция, както правим с бутилките с газ или заряд за не повече от 30 мин. Всички знаем какъв е негативният ефект от такъв заряд. Да не говорим необходимия ток. За смяната на батериите е нужен стандарт за всички коли. Едва ли толкова лесно всички производители ще приемат идеята добре. Вижте какво стана със стандарта за универсални зарядни за телефони.

6. Място на зареждане – не всеки живее в къща, където може да си зарежда батерията 7-8 часа в гаража. Така че трябва да се обособят специални паркинги с такива зарядни.

7. Относно текущите разработки: колко европейци и американци (за момента са единствените потенциални клиенти) биха си купили кола с цена >30к евро за градски условия от ранга на Опел Корса? Колко хора биха си позволили подмяна на батерия след около 5-7 години на цена >10к евро?

8. За решаване горните проблеми е необходима стратегия на държавно ниво. Сами производителите не могат да вземат решения за проблеми като инфраструктура, паркинги, стандартизация (поради различия във визия) и др. Тези решения трябва да са изпитани и да могат да работят в близките 10-20 години. Никой не би инвестирал огромна сума за нещо, което след 5 години може да се окаже стара идея. Представете си, че се появи лаборатория с реална работеща разработка на гореспомената батерия и има възможност до 2-3 години да влезе в производство.

Докато няма подходяща батерия и достатъчно чиста енергия, ефект от електромобила няма. Никой не е убивал електромобила, просто не сме (били) на това ниво на технологично развитие. Най разумното е да се изчака заветната батерия, после нещата си тръгват по реда си.

Накрая искам да съм оптимист и ако имам къде да си зареждам електромобила вечер бих си направил заради страстта към спорта :).
todor_raev59
Мнения: 78
Регистриран: 30 апр 2011г. 11:11
Местоположение: Бургас
Контакти:

Re: Започнаха да се отказват

Мнение от todor_raev59 » 14 юни 2012г. 17:32

Здравей "asenst", виждам, че си се регистрирал на 01 април 2010г във форума и сигурно на шега си във форума, като гледам колко време и труд си отделил да ни обясняваш колко далеч си от проблематиката. По отношение на 1т. по твоята номерация, където искаш 500-600 км с едно зареждане, еми и сега го няма на много автомобили с ДВГ. За да не бъда голословен, искам да ти напомня за мобифоните, които отначало бяха големи колкото кутия с вафли и тежаха около килограм с 1 метър антена, докато не се появиха GSM-ите. Въпросът с появата и налагането на електроавтомобилите "не е технологичен, а икономически и монополистичен" и ще бъде забавян доколкото могат. Всичките ти други доводи са "дрън-дрън" . Искам да ти предложа да влизаш по-често във форума и внимателно да четеш темите. Смятам, че доста неща ще ти се изяснят. Извинявай, ако с нещо съм те засегнал, няма нищо лично.
asenst
Мнения: 11
Регистриран: 01 апр 2010г. 17:44
Контакти:

Re: Започнаха да се отказват

Мнение от asenst » 14 юни 2012г. 23:15

Г-н Раев,
Моля без нападки – всички точки, описани от мен, са реални проблеми. Ако не можеш да го разбереш, това си е твой проблем. Не ми е необходимо да изчитам всичко, което се пише. Ако си достатъчно компетентен ще разбереш, че не всичко, което се пише по форумите е вярно. Относно регистрация, ползване и познания не съм имал нито време да пиша или да чета във форума. Ако вярваш на теории на конспирации, то мястото е в друг форум за паранормални явления и прочие.

Достатъчно съм запознат с материята понеже такава ми е работата. Доста от конверсиите са минали през мен директно или индиректно.

Въпросът тук е за серийно произведен електромобил и неговото приложение.
Конверсиите са друга тема повече от хоби характер, който аз подкрепям.
Засега в България никой не е произвел серийно електромобил или направил конверсия в серийно производство. Затова най-вероятно ще има проблем с регистрацията. Най-важният въпрос е относно хомологация и декларация за съответствие.
Потребителски аватар
PROB_EV
Мнения: 14
Регистриран: 20 юли 2008г. 22:24

Re: Започнаха да се отказват

Мнение от PROB_EV » 01 юли 2012г. 03:20

asenst написа:Мое лично мнение е, че работещ електромобил няма да има в близките 20 години.
Уважавам, но 20 години... колега ти времето го нямаш за нищо :). Ванга за 2018г.: "Добивът на нефт ще спре и Земята ще си отдъхне. Влаковете ще полетят (разбирай нещо ала maglev), задвижвани от слънцето". Феноменът Караджов пък наскоро писа, че Бойковите магистрали ще стават ненужни постепенно след 2035г. когато безколесните автомобили се появят на пазара. Ако дотогава, разбира се, Европа не е баннала 100 вместо 50% от петролните коли - link. Шай Агаси го каза - Европа първа ще се откачи от петрола. За момента само сваля кожи. А и докато четете това, най-голямото петролно поле в света (Саудитска Арабия) достига своя пик. Той е тази година и се счита за последния пик сред големите находища в момента.
1. Батерия – това е препъни-камъкът на електромобила. Докато батерията не дава заряд за пробег от 500-600км при максимална скорост от 140км/ч, няма да има електромобил. Не забравяйте, че всички разработки + всички ентусиасти по света правят градски автомобил. Колко хора ще купят кола, с която да се возиш в града и друга – извън?
Това прозвуча малко като взето от ефира. Ако минеш в България (пътната мрежа) 500-600 км с един резервоар, без да падаш под 140км/ч - плащам горивото и черпя! Батерията беше препъни-камъкът на електромобила - в момента се произвеждат не една и две коли на ток с пробег над 500км (+мноого зло ускорение) и то далеч не с най-авангардните батерии! Това че не всеки Dick & Dirk може да си ги купи - '97-ма и плазмите бяха колкото панелка в Люлин. Сещаш се накъде бия - жизнени стандарти, пазарни и икономически механизми не му е мястото тук да обсъждаме. Огромните инвестиции трябва да се избиват; в началото го отнасят малкото първи клиенти.
"Колко хора?" - питаш риторично. Колкото бачкат здраво, вършат работа с колите си в града, водят-взимат деца, пазаруват и могат да си позволят да мръднат на почивка веднъж до два пъти в годината. Колкото не насмогват финансово на горивото, поддръжката, консумативите (и еконалозите в бъдеще) на кола с ДВГ. Онези, които са много наясно какво причинява градската шапка отровни газове (смогът) на тях и най-вече на децата им - официалните данни се изнесоха наскоро от btv - подрастващите изостават с физиологичното си развитие с цяла година; всяко второ е с трайни здравословни проблеми (обструктивна белодробна болест, астми, алергии и т.н. и т.н.!). Останалите - с респираторни дефицити: "Белият им дроб - каза специалистът - в покой работи с повишен обем, за да набави нужното количество от все по-оскъдния във въздуха кислород. Когато при натоварване трябва да даде резерв, той го няма!"
Кой ще купи електромобил? Модерният, работещ и мислещ с главата човек.
2. Инфраструктура и зарядни станции – необходими са огромни парични средства за създаване на допълнителна инфраструктура, както и специалните зарядни станции. Кой ще я плати тази сума? Също така производството на енергия трябва да се удвои, за да може да поеме новите енергийни потребности.
Не. Били са необходими някога за петролната инфраструктура. Операторите на зарядни колонки (по-конкретно тези у нас: FULLCHARGER България, ШРАК ТЕХНИК ЕООД, Essent/RWE, т.нар. "Национален оператор зарядна инфраструктура" - ИКЕМ АД и не на последно място A1 Eco) примерно искат да правят бизнес. Инвестират в колонки (петролокорпорациите как наляха квадрилиони да осеят планетата с бензиностанции) и ти продават тока с известна надценка. Все още сме основно на Фулчарджърски зарядни по стълбовете, заради законови неразбории в категоризацията на традиционните колонки едва ли не като сгради. Иначе досега да са нацвъкали много повече.
Да се удвои ел. производството? :) На всеки милион електромобили у нас - 10% повишение в ел. консумацията. Още - в това интервю (шести абзац) изпълнителният директор на АЕЦ "Козлодуй" заявява, че подмяната на парка с коли на ток няма да се отрази нито на потреблението, нито на родния енергиен баланс. И не само това. Ел. колите, закачени нощем, са много добре дошли! Тогава когато заводите и фирмите не работят и ТЕЦ и АЕЦ правят ток на вятъра. Реакторът или котелът да не са копче да ги изключиш или завъртиш на min. Още повече пък във времето на умните мрежи, когато един оператор може да покрие енергиен пик само пренасочвайки ток от стотици хиляди закачени коли - това си е цяла безплатна електроцентрала when U need it! Никое правителство не би отказало!
3. Замърсяване – дори електромобилът да не замърсява, то използваната енергия за зареждане се оказва също толкова вредна, както и ДВГ.
Колега, по цялото кълбо, от Американския енергиен департамент та до Daimler доказаха, че в дисциплината "КПД от петролния кладенец до колелото" (well to wheel efficiency) електромобилът бие ДВГ с 2 дължини. Как така ти е убегнало? Още: електромобил, зареждан с ток от замърсяващ източник (ТЕЦ) има общо емисии 80-100г CO2/км. Петролна кола има общи емисии (от движение + добив, транспорт, преработка и дистрибуция на петрола) 300-500г CO2/км. Коментар от Fifth gear(3-та минута). На нещо с 300-500% отгоре можеш ли да кажеш "също толкова"? А че ДВГ издухва, започва да пуши синьо/черно с времето, за беда му изтърбушват и катализатора на всичкото отгоре... Че ауспусите са стотици хиляди буквално под носовете ни в града и нямат очистваща инсталация и емисионен контрол като един ТЕЦ... За България пак казвам - 1 млн. ел. коли на практика без емисии и още: в момента ~47% от електроенергията у нас е нефосилна.
Филмите със зареждането...
Петроломобил можеш зареди само по един единствен начин - на бензиностанция :idea:. Преди палежите можеше и с туба. А електрическата кола: на улична колонка (както онези навремето със стотинките за платено паркиране през 2 метра), на паркинга на мола/хипермаркета/до блока, под фотоволтаичен навес/покрив*, на вилата с тока от ветрогенераторче* или водна турбинка в близката река, евентуално на бензиностанция, по думите на управителка на една такава в края на видеото (уухааа, това "заредете ми за 20лв, моля", ако беше ток, стига за над 1000 км) и др. Все пак контакти има във всеки дом и сграда, за разлика от бензинколонките.
* казвам го във връзка с приетите през март промени в закона за възобновяемите енергийни източници. Сега тия инсталации преминават от разрешителен към уведомителен режим за физически лица. Няма вече лицензи!
Чак специални паркинги не. И сега Фулчарджър ще дойдат да ти монтират при по-сериозен интерес (особено от няколко души) на паркинга в квартала, за да им цакаш по техните тарифи.
Имаш навика да си включваш телефона като се прибереш и да не допускаш да се излагаш с "ъъъ, падна ми батерията" Същото е с колата - едно движение е. А, както се изрази Агаси, автомобилът е онова странно животно, което се движи 2 часа и стои паркирано 22. В случай че мааш само извънградско и надалеч, то съвременен електромобил от първо поколоение (средно 150 км пробег) не е за теб (освен ако това българско суперизобретение не е истина), а по-скоро електромобил с удължен пробег - 1 2 3 4 5

Иначе за единични извънградски пътувания:
вариант едно - тръгваш с електромобила си, планираш няколко спирания (кафенце, разговори с любопитни към колата хора). Наясно си с нещата, не си шоумена-екоманиак :lol: J. Кларксън, който тръгва на път с ел.кола с единствената цел да му "свърши батерията" и да го играе после умиращ лебед половин предаване... Отделно новите електромобили имат защити, нива на предупреждение и дори резерва за още пробег с намалена мощност. Със спестените от гориво и обслужване преди пътуването пари, удължаваш почивката :)
вариант две - тръгваш за морето с автобус (такси от/до автогарата, дисаги, няколко некъпани пътници и т.н.). По съвсем прясна информация, някои от превозвачите прекаляват със спирките (пушене, ядене, изхождане) общо около 5 на брой или повече отколкото с електромобил! По-неудобно и за повече пари.
вариант три - с 20% от спестените през годината пари от гориво и консумативи наемаш нов, икономичен автомобил от среден клас за летния отпуск. :ugeek:

Бързото зареждане скапва батерията - това е заучената наизуст мантра на всички, които просто не могат да преживеят факта, че Car 2.0 също може да се "пълни" за минути. Как ще им вземеш основния повод за злорадост, без да започнат да плюят отрова. Ако бързата зарядка наистина "скапваше" батерията, никой нямаше да я предлага като опция :D, особено на нови коли в гаранция. Батерията на първия и вече морално остарял (модел на 6 години) масово произвеждан литиев автомобил - Mitsubishi MiEV - се очаква да изкара десет години с остатъчен капацитет 80% при ежедневно(!) използване по веднъж на бързото зарядно. Това по думите на Браян Арнет - продуктов мениджър на електромобилите в Mitsubishi Motors.

Какво казва по същия въпрос за Nissan Leaf шефът на продуктово планиране в Nissan - Mark Perry:
If fast charging is the primary way that a Leaf owner recharges, then the gradual capacity loss is about 10 percent more than 220-volt charging. In other words, it will bring the capacity…closer to 70 percent after 10 years.
С други думи, ако зареждаш основно по бързата процедура, след 10 години батерията ще е с остатъчен капацитет "по-близо до 70", вместо до 80 процента. Ауууу! По тоя повод ще си разплета вълнения чорап!

Съвсем скоро в лагера на друг голям (този път батериен) играч - A123 Systems - писаха за това, че съществуват не една и две разновидности на литиевите батерии, способни на неограничени бързи зареждания, без значителен спад в капацитета им.
http://info.a123systems.com/blog/bid/13 ... ng-for-EVs

Ако отвориш една статистика, средностатистическият европейски активноработещ гражданин колко километра минава на ден с колата си в града, колко често пътува извън него и колко често има реална необходимост от използване на опцията за бързо зареждане - ще се изненадаш. Реалността е много далеч от приказките на българските автомобилисти в мрежата, дето всички минават на ден градско по 200км минимум, ежедневно ходят на дълъг път след работа (вероятно до лозето за затваряне на компоти, вадене на картофи и мъкнене на пълни щайги по черни пътища) и под 150-160 км/ч не падат (ем с пълен багажник и задни седалки).

Евопейците или американците ама въобще не ги мисли с коли на ток местно производство, високи доходи, данъчни (и еко) облекчения и, естествено, държавни и местни субсидии за покупка на електрическа кола по 10-20 бона! Я сравни няма и 30 хил. $ за скъпия (заради доста усложнената техника от двата свята) Volt в Щатите и над 80 хил. за колата у нас и с нашите стандарти. Защо реши че след 5-7 години нова батерия ще струва над 10 хил. евро? Че ще се казва "батерия", че сега някой те задълава да купиш колата с батерията (визирам Рено, както и слуховете за Форд, Нисан и др.)? Плащай си наем за нея и нямай грижи колко ще изкара и кога ще я сменяш. Само бъдещето ще покаже кой от двата варианта е по на далавера. Батерия с остатъчен капацитет 80% (след 5-7г.) е доста ценна стока. Съмнявам се дори, че ще ти платят някаква сума и ще я приберат за рециклиране - по-скоро ще ти я изкупят за употреба за стационарно съхранение на ток (зарядни станции, фотоволтаични, UPS системи и пр.). Това ще става все по актуално. Особено след промените в закона, за които писах.

Все пак електромобилите не са за всеки, най-малко за мрънльовци. Но не може да им се отрече едно - че са единственото реално-съществуащо сред нас моторно транспортно решение без шум и пряко замърсяване, движещо се с енергия, която се произвежда тук, в България, от родната икономика, субсидираща родната, а не чужда такава; или още повече - движещо се с енергия, която всеки би могъл да си произвежда сам и да се движи безплатно и с нулеви вредни емисии. Че ако стане голям конфликт и петролните доставки секнат, не само икономиката, ами цялата държава пада на колене - няма линейки, няма храна - nada! Че много хора ги чакаме новите коли да залеят улиците, щото вече не се диша! По данни от последното западно изследване - най-мръсният въздух на целия европейски континент е в София (като в Мексико сити - градът на латиносите с големите стари американски коли), след нея Пловдив и Букурещ, който е с 2 пъти по-ниски показатели от столицата ни!
asenst
Мнения: 11
Регистриран: 01 апр 2010г. 17:44
Контакти:

Re: Започнаха да се отказват

Мнение от asenst » 04 юли 2012г. 11:40

Колега,
Както и да ми изопачаваш думите, без достатъчен пробег и скорост няма смисъл. Не съм имал предвид да минеш 600 км със средна скорост 140км/ч. Ванга казва едно истината е друга определено няма да стане 2018.
http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_depletion
Инфраструктура е необходима за изграждане на станции. И как точно ще си зареждаш колата на обществения паркинг?
Относно енергиен баланс и замърсяване. Европа е поела ангажимент 20% от произвежданата енергия до 2020 да е ВЕИ. А останалите 80%?
Замърсяване:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... icles.html
За извънградското пътуване. Нещо ме вкарваш във филми, автобус, коли под наем, чакане. Няколко спирания, за да отида до морето ще ми трябват 6-7 часа. Не, благодаря.
Бързо зареждане скапва батерията - Ако слушаш Маркетингов отдел и фирмени реклами е така. Съгласно реклами
батерията на лаптопите може да издържа 4-5 часа и цикли на заряд над 1000. Истината - батерията издържа 2-3 часа и при голям късмет след 2 години трябва да купуваш нова. Едно уточнение: батерията не се зарежда всеки ден, ако случайно решиш да смяташ.

"се пак контакти има във всеки дом и сграда, за разлика от бензинколонките." Ако живееш в къща, как си го представяш в апартамент? Всеки си опънал кабела от балкона или да почнем да разкопаваме незаконно обществените паркинги и улици да прокараме някое кабълче.

Мисля ги европейците. Не се заблуждавай, че те там на запада си живеят живота безгрижно. Да, заплатата може да е средно 2000 3000 евро, но разходите са убийствени. За тях е невъзможно да си позволят електромобил на тази цена.
Ако отвориш друга статистика, европейското население масово живее в предградията и извън големите градове. Как това ще впише с градския електромобил?

Накрая моето мнение е за днешната обстановка и бъдещето съгласно нея.
Технологичният прогрес намалява поради липса на нови технологии и нови революционни идеи. Моля да не ми преиначавате думите с това как е изглеждал мобифонът и какво държим сега в ръката. Технологията на ГСМ не се е променила драстично от нейното създаване. Вземи за пример закона на Мур.
Отговори