Страница 1 от 1

Въпроси от новак

Публикувано: 17 яну 2012г. 17:17
от Lukov
Здравейте, сега се регистрирах и искам да се извиня ако мястото на темата не е тук!
Прочетох снощи форума и ми беше много интересно, но все пак имам въпроси:
1. Тези коли които произвеждат в Белчев Моторс имат ли нужда от регистрация в КАТ? Защо скоростта им е ограничена до 45км/ч.? Съмнявам се, че имат номер на рама, защото за да го имаш струва около 40 000 euro тук в нашата родина.

Всичко, което правите много ми хареса освен факта, че се прави в коли, които са по минимум 800кг без двигателите и като се сложат мотори, батерии, управление и пак скачат с 300-400кг. От тук идва и следващият ми въпрос:
2. Може ли да се направи и кара по улиците нещо малко, ниско, тъничко което е и леко (може и на три колела) за двама човека с мотор какъвто вие използвате за колите си и с литиево-йонни батерии (защото са малки, леки и издържат дълго)?
Идеята, която имам е следната:
Постояннотоков двигател 8kW, 100-120Nm, максимални обороти около 6000 (предполагам около 60кг)
Батерии литиево-йонни, минимум 16-17kW (около 150кг)
Подходящо управление за батериите и мотора, така че да няма големи загуби при управлението на мотора и да може да връща част от тока когато спирам или се движа по баир надолу
Вариатор (произвеждат се и в България), който ще помогне за оптималната работата на мотора
Шаси (алуминиево) + 3 амортисиора (от мотор) + спирачките от мотор + малки и леки главини и носачи + лека пластмаса, колкото всичко да се закрито и да придобие аеродинамична форма (лично на мен не ми пречи да съм полу-легнал, аз и сега така си карам)
Така цялата количка ще тежи не повече от 100кг + батериите 150кг. + мотор 60кг... Цялото нещо оборудвано и готово за път ще тежи около 400кг. С тези батерии и мотор мисля че ще ми позволи над 200км пробег и зареждане за 4-5 часа
Мислих относно проблема със зареждането при спиране и големия ток при тръгване и се сетих само за суперкондензатори, които до колкото знам са доста скъпи и редки. Разгледах и системите КЕРС но те са прекалено трудни за направа (скъпи).
Единственото, което ми хрумна е помпа, съединител и флуид под налягане или жалко подобие на системата КЕРС – на ос са разположени пръти под формата на звезда (лъчи), на всеки от тях има тежест която може да се движи по него. Така, когато тежестите са пробрани близо до оста тя може лесно да бъде завъртяна до много високи обороти и лесно спряна, когато тежестите са в краищата на прътите оборотите са по-малко, но кинетичната енергия е по-голяма и нещото ще спре по трудно.

Много ще се радвам ако някой от вас отговори на въпросите ми и си каже мнението относно разсъжденията ми. :)

Re: Въпроси от новак

Публикувано: 17 яну 2012г. 23:08
от turin
Здравей и добре дошъл във форума!
Проектът звучи страхотно! Единствено не знам как стои въпросът с регистрацията на такова нещо в България – не би трябвало да е невъзможно, но може би ще има разкарване и проблемчета, типично по нашенски.
Иначе съм срещал подобни проекти в мрежата и са си съвсем осъществими. Е, за прехода и другите сметки не съм сигурен, но има много информация за самоделни триколки.

Ето някои препратки, дано са полезни и интересни:
http://www.diyelectriccar.com/forums/sh ... 47221.html
http://reversetrike.proboards.com/index ... rd=designs

Re: Въпроси от новак

Публикувано: 17 яну 2012г. 23:32
от SuriCat
Здравией и добре дошъл,

На всичките ти въпроси едва ли може да се даде еднозначен отговор и то от първия път.

Такава 3-колка има вече в София, даже две. Но не са самоделки а някакво малко серийно производство. Колегата Cityel може да каже там повече. Минали са регистрация в КАТ, но за подробности пак колегата трябва да даде.

Отностно изчисленията, че може да се сглоби нещо дето да натовари 17кв батерия + мотор +... мисля, че са малко подценени. Много трудно ще го докараш до 400кг. Може би 600 звучи по-реалистично, освем ако нямаш завод за суперматериали, където се правят играчките за агент 007, батман или мисията невзможна. ;)

Това за системата с тежестите мисля, че въобще не му е тук мястото след като гониш тегло от 400кг. Пък и лесно се смята каква енергия акумулира тяло с маса 10кг при 1000RPM (неефективно)

Единственото удачно нещо е да се работи върху самото електрозадвижване с цел подобряване на КПД и максимално използване на енергията при спиране (хубави ел-мотори, ефективен контролер + алгоритъм на управление, трансмисия-скоростна кутиая/редуктор, добра аеродинамика т.н.т....)

Първото нещо което може да се подобри е самият мотор, там са повечето загуби в електрическата част. След това идва ред на контролера. За кола 500кг е подходящ Brushless DC мотор или AC. Могат да извадят малко по-добро КПД (макс 91%) в сравнение с четковите ДЦ-та.

Дано съм бил полезен с нещо ... ;)

Поздрави,

Re: Въпроси от новак

Публикувано: 18 яну 2012г. 13:36
от roa
Ще коментирам като запален по идеята за евтино и чисто пътуване.
Това според мен не значи, да правим компромиси с комфорта и сигурността на пътя. Според мен да се возиш полулегнал, а наоколо ти TIR-ове и джипове карани от безхаберни "девойки" не е решение и даже ще е опасно. Да не говорим за момента, когато ще ти дойдат жена, деца ... Успех

ПС. А може би това е бъдещето:
Възродиха най-малката кола в света
:D Преценете сами ...

Re: Въпроси от новак

Публикувано: 24 яну 2012г. 21:27
от Lukov
Четох тук, четох в други форуми и стигнах до извода, че DC моторите с постоянни магнити са най доброто решение.

Първото въпросче – така ли е?

Второто въпросче – имаме даден номинален ток, колкото повече натоварваме двигателя, толкова повече ток дърпа за да навакса, само че може ли токът който консумира да бъде по-малък от този номиналния ако не го натоварваме много мотора?

От там и трети въпрос – когато моторът се развърта, първоначално, той дърпа изключително много ток, след което се "успокоява". Оборотите на моторите зависят от напрежение. Можем ли да използваме вариатори (механични), а не тежките скоростни кутии от автомобили, като по този начин да си гарантираме добро ускорение и добра икономия при достигане на нужната ни скорост? Един вид моторът малко след потегляне да работи в най-оптималния си режим.

Четвърти въпрос (размисли) – примерно разполагаме с мотор с номинална мощност 15kW. Значи ли това, че трябва да имаме 40kW литиеви батерии за да осигурим 2 часа работа на мотора (70% от капацитета на батериите, за да ги пазим)? Ясно ми е, че това са 300кг батерии, струващи около 15 000 euro.

Пети въпрос - генерирането на енергия при спирането на такъв 15kW мотор достатъчно ли е като количество при използването на суперкондензатори, за да може поне началният огромен ток да се покрие?

Станаха пак много въпроси ама... не мисля, че е лошо човек като не знае да пита ;)

Re: Въпроси от новак

Публикувано: 25 яну 2012г. 16:52
от С.Николов
г-н Lukov
На мен до колкото ми е известно
всяко моторно превозно средство в България
трябва да се регистрира по надлежния ред.

Мисля, че няма проблем машината на Белчев Моторс да се регистрира в КАТ.
Скоростта е ограничена на 45 километра в час с цел да се постигне
преход от 120 километра с едно зареждане.
За градски условия повече от достатъчно.

За по сигурно директно попитайте http://www.bgvolt.com/contact.html

Re: Въпроси от новак

Публикувано: 26 яну 2012г. 00:48
от teodor.ivanov
На страницата на Белчев Моторс е обявена цена 5000€. Тези 40000€ за кой електромобил са?

Re: Въпроси от новак

Публикувано: 06 фев 2012г. 01:06
от Lukov
Горе-долу толкова струва VIN за шаси за да можеш да произвеждаш коли. Това е единственият проблем поради който аз и мой приятел не караме коли собствено производство ;)

Re: Въпроси от новак

Публикувано: 06 фев 2012г. 01:50
от SuriCat
Вие имате ли производственни възможности за да си произведете шаси и купе изцяло за да ви е необходимо да и купувате ВИН?

Re: Въпроси от новак

Публикувано: 06 фев 2012г. 12:07
от Ognian
Ми ето нещо от мен:
Lukov написа:Четох тук, четох в други форуми и стигнах до извода, че DC моторите с постоянни магнити са най доброто решение.

Първото въпросче – така ли е? Зависи от някои неща. Основно за градско каране е DC мотор по-подходящ според мен, докато за извънградско - AC мотор

Второто въпросче – имаме даден номинален ток, колкото повече натоварваме двигателя, толкова повече ток дърпа за да навакса, само че може ли токът който консумира да бъде по-малък от този номиналния ако не го натоварваме много мотора?
Може, колкото подадеш с педала при умен контролер, а не електрокарен
От там и трети въпрос – когато моторът се развърта, първоначално, той дърпа изключително много ток, след което се "успокоява". Оборотите на моторите зависят от напрежение. Можем ли да използваме вариатори (механични), а не тежките скоростни кутии от автомобили, като по този начин да си гарантираме добро ускорение и добра икономия при достигане на нужната ни скорост? Един вид моторът малко след потегляне да работи в най-оптималния си режим. Ми това е пак работа за умен контролер – да оптимизира работата на мотора и другите неща

Четвърти въпрос (размисли) – примерно разполагаме с мотор с номинална мощност 15kW. Значи ли това, че трябва да имаме 40kW литиеви батерии за да осигурим 2 часа работа на мотора (70% от капацитета на батериите, за да ги пазим)? Ясно ми е, че това са 300кг батерии, струващи около 15 000 euro.
Ако моторът ти консумира по 15 квт на час, да – ще ти трябват 30 квтч батерии.
Пети въпрос - генерирането на енергия при спирането на такъв 15kW мотор достатъчно ли е като количество при използването на суперкондензатори, за да може поне началният огромен ток да се покрие? При литиеви батерии не ти трябват суперкондензатори – самите батерии преспокойно си поемат спирачния ток.

Станаха пак много въпроси ама... не мисля, че е лошо човек като не знае да пита ;)