А сега да посмятаме "ДВГ или Електромобил"

Запознаване на хората от клуба и общи приказки за електромобили
Потребителски аватар
roa
Мнения: 38
Регистриран: 04 окт 2011г. 13:46
Местоположение: София

А сега да посмятаме "ДВГ или Електромобил"

Мнение от roa » 20 окт 2011г. 10:22

Понеже не съм специалист за да пресметна с точност "ДВГ или Елекромобил", не съм и екстрасенс :D , затова пускам тук един цитат от tuning.bg, за да провокирам да каже всеки който може да добави нещо. Струва ми се, че има логика – за преработка,транспорт и пр. на изкопаемите горива ползваме ел. енергия – спре ли използването им, ще намалее и ел. енергията за преработката им, а спестеното ще отиде за захранване на електромобилите!:
montrealets написа:
sapporo_turbo написа:Идеята за 1.50 на 100км е супер, ама някой замисля ли се какво ще стане, когато на всички им хареса да карат евтино и започнат да си включват тролейчетата в контакта? :idea: Според мен бъдещето е в двигателите с горивни клетки. Общо взето кола, която върви на вода... 8)
Разбира се, че може да се замислим – ако това стане, потреблението на енергия за транспорт на планетата ще намалее 4 ПЪТИ :twisted: Обяснявам веднага – така или иначе, сега всички използваме петрол и системата функционира, в смисъл има за всички... ако вземем този петрол и правим от него ел. енергия в големи електроцентрали, не губим нищо, енергията е налице, само че ще е електрическа... и тук идва ел. колата :D
Сега да посмятаме малко:
от петрол правим бензин, загуби при преработка 20 %
от петрол правим ток, загуби при преработка 50 %, изглежда отчайващо, но
КПД на бензинов двигател 30 %, т.е. загуби 70 %
КПД на ел двигател 90 %, т.е. загуби 10 %
Излиза че, глобално от суров петрол до задвижваща енергия на колелата на автомобила :)
КПД на бензиновия двигател са 100 - 20 - 70 = 10 %
КПД на ел. двигател са 100 - 50 - 10 = 40 %
оттук и идва твърдението ми в началото на постинга, това го има и в сайта на Тесла, където сравняват и горивните клетки на Хонда ФЦХ, там много не разбирам, но хич не беше добре.

Ако отидем по-далеч, по-изгодно екологически :) е дори ако правим ток от петрол в големи електроцентрали някъде далеч от големите градове, отколкото всеки да пърпори с колата си в града :wink:
Потребителски аватар
SuriCat
Мнения: 629
Регистриран: 23 авг 2011г. 11:18
Местоположение: София

Re: А сега да посмятаме "ДВГ или Електромобил"

Мнение от SuriCat » 20 окт 2011г. 11:10

Малко е абсурдно да правим ток от петрол...
При условие, че за тежкотоварния транспорт и строителните машини дето дърпат много енергия, трудно ще ги конвертираме на чист ток от батериии, ДВГ няма да умре или да се обезмисли...

Най-голямата печалба за човечеството е да намалим разхода на петрол за леките автомобили, дето денонощно парпоорят по улиците и оставим нефта на тировете, корабите и самолетите.....

Все пак в един галон бензин има 33,7kWh енергия :) Когато някой направи 3-литрова батерия да събира тази енергия, тогава може да покажем среден пръст на арабите и техния гнусен петрол.

Да се впускаме в такива изчисления като по-горните е да си чесаме пръстите по копчетата на калкулатора. По-добре е да се хващаме за "Теслата" и да си преправяме колите на ток. А екологичен ток от ВЕЦ-ове, соларки и вятърни перки има колкото искаш, може да движат всички леки коли на света. По-скоро да се замислим за какво се ползва електричеството и да не се разпилява за глупости...
Ognian
Мнения: 70
Регистриран: 15 апр 2011г. 09:46
Местоположение: Sofiq
Контакти:

Re: А сега да посмятаме "ДВГ или Електромобил"

Мнение от Ognian » 20 окт 2011г. 11:12

По памет – за нуждите на електроколите при 100% замяна след 2050г. ще са нужни над 2000 Мвата инсталирани мощности. А само от енергийната ефективност ще се появят свободни над 2500Мвт. От тук само се вижда, че сме почти 0:0 за наште (коли) Отделно – онези сметки горе изглеждат логични. Но за мен най-важното са големите инвестиции в соларните истории. Вярно, че са големи инвестициите, но енергията е без пари и спокойно ще замени нефтената енергия. А и след 30-на години ще започнат да дават ток термоядрените централи (ТЯЦ), които ГОРЯТ ВОДА..., така че токът ще се окаже според мен най-евтината енергия. Докато започнат ТЯЦ да дават ток, ще има достатъчно соларни електростанции. Ще се кефят обаче нашите деца и внуци на такова изобилие от енергия :(
Последна промяна от Ognian на 20 окт 2011г. 11:36, променено общо 1 път.
Потребителски аватар
roa
Мнения: 38
Регистриран: 04 окт 2011г. 13:46
Местоположение: София

Re: А сега да посмятаме "ДВГ или Електромобил"

Мнение от roa » 20 окт 2011г. 11:31

SuriCat написа:Малко е абсурдно да правим ток от петрол...
...
В Либийската пустиня съм виждал такива електроцентрали – бълващи СО2 от огромните си ауспуси денонощно. Не знам със сигурност дали другите араби го правят – но логично е да се предположи... Както китайците с въглищата... Който каквото има в изобилие – това използва.
Потребителски аватар
SuriCat
Мнения: 629
Регистриран: 23 авг 2011г. 11:18
Местоположение: София

Re: А сега да посмятаме "ДВГ или Електромобил"

Мнение от SuriCat » 20 окт 2011г. 11:40

Така е...
Маймуните не се замислят защо ядат банани. На нас ни е вкусно, но и скъпо, но те това имат за ядене пък никой не знае със сигурност дали им харесва въобще...

Колкото до китайските централи. Те са на първо място по брой атомни централи, цели 110 броя.
Също така имат и най-големите водни централи по планините, а там планини има мнооогоо...
Потребителски аватар
turin
Site Admin
Мнения: 645
Регистриран: 20 май 2008г. 17:20
Местоположение: София/Троян
Контакти:

Re: А сега да посмятаме "ДВГ или Електромобил"

Мнение от turin » 20 окт 2011г. 15:28

За мен основната печалба от гледна точка на общата енергийна ефективност (а и екология) идва от това, че при електромобилите токът се произвежда централизирано и с контрол. Контрол както на ефективността, така и на екологията – пречиствателни станции, филтри и каквото там. Оттам идва голяма разлика между "чист" електромобилен транспорт и тая недомислица с горивните клетки (да не говорим пък с хибридите и още повече пък с класическите ДВГ). Една централа може да е много по-ефективен, а и стабилен (ако щете стабилен и сигурен икономически във времето) доставчик на електроенергия, отколкото биха били горивните клетки във всеки отделен автомобил.

А и чисто практически горивните клетки са по-неподходящи за масово ползване – по-сложна техника, повече части, някои от които опасни и взривоопасни, а и освен рискът от авария в електрическата част има и риск от авария във водородната част...

С две думи – по-мащабното е по-ефективно. По-лесно се управлява – както технически, така и пазарно. Малкото (набутано във всяка отделна кола) е по-неефективно, повече се чупи и поправя (по-сложно е) и е по-скъпо.

Предимството на горивните клетки е, че "изглеждат секси" засега – най-вече обещават по-голям пробег. Но още малко да напреднат технологиите на батериите и това ще е проблем на миналото. Ето по тоя повод една новина от вчера (мина в секцията ни "Новини" горе):

http://green.autoblog.com/2011/10/19/to ... y-2015-20/ – батерия за пробег 600 мили... Горивните клетки просто няма да важат (не че днес са конкурентноспособни, де, но поне "мечтата" за тях изглежда "секси" за някои хора).

П.П.: roa, дай линк към темата в тунинг-форума – да не кажат, че им крадем съдържание. ;)
Потребителски аватар
roa
Мнения: 38
Регистриран: 04 окт 2011г. 13:46
Местоположение: София

Re: А сега да посмятаме "ДВГ или Електромобил"

Мнение от roa » 20 окт 2011г. 15:45

turin написа:roa, дай линк към темата в тунинг-форума – да не кажат, че им крадем съдържание. ;)
http://tuning.bg/forum/viewtopic.php?f= ... 3&start=30
С.Николов
Мнения: 242
Регистриран: 28 яну 2010г. 14:37
Местоположение: Варна

Re: А сега да посмятаме "ДВГ или Електромобил"

Мнение от С.Николов » 20 окт 2011г. 16:11

Както се казва право дума Турин.
Дори да произвеждаме електричество от нафта, пак е по-добре дори екологично, защото е много по-лесно да контролираш дали един ТЕЦ има съответните сероочистващи и други инсталации с цел по малко замърсявъне. Отколкото да се опитваш да контролираш N броя таралясници по пътя дали са с катализатор или без.
Отделно да информирам SuriCat, макар да съм почти сигурен че знае :)
Всички съвремени маневрени локомотиви са с дизел-електрическа уредба :)
Също така корабите са на същия принцип, особено новите пасажери, който се правят с подрулващо управление. :)
(тоест двигателят, който задвижва винта е електрически и получава електричество от огромни дизел генератори на борда на кораба – така се избягват прблемите с механичното предаване към винта)
Далеч съм от мисълта, че ДВГ ще умрат – и за тях си има ниша и ще съществуват още дълго време, но просто за града и места с изградена електропреносна среда е по-правилно да се ползват електричките, а ДВГ-то да го пазим (съответно и нефта) за пустошта (гора, пустиня, тайга и т.н.) – там определено няма кой да го конкурира.
:)
Потребителски аватар
SuriCat
Мнения: 629
Регистриран: 23 авг 2011г. 11:18
Местоположение: София

Re: А сега да посмятаме "ДВГ или Електромобил"

Мнение от SuriCat » 20 окт 2011г. 16:39

Те корабите хубаво са с дизел-електро генератори и после пак ел-мотори. Тази технология е най-удобна за корабите. Все пак те тежат хиляди тонове и там агрегатите са огромни и КПД-то е голямо.
Но за таралястици по 1 тон е неценносъобразни да извадим ДВГ-то и да го централизираме в някой ДЕЦ, а на негово място да сложим батерии и да преливаме по 10 пъти енергия от едно място на друго.

Първо горим дизел и правим ток – загуби номер 1
после тока го трансформираме х-пъти за да стигне до дома – загуби номер 2 от пренос.
зареждаме акумулатори – загуби номер 3 в зарядното и самите батерии се нагряват.
точим батериите в ел-мотор – загуби номер 4 в контролера и мотора.

я да спра, че май излязохме на минус :)
Колкото повече конверсии и пренос имаме, повече загуби...

Ето за това казвам, че не е по-икономично и екологично да горим нафта в електроцентрала и да се возим на ток. Обаче е по-добре да произвеждаме ток в електроцентралите за тежка промишленност, а да си зареждаме колите със слънчевата, вятърната и водната ел-енергия, защото там трансформацията на енергията е по-малко, а и няма вредни емисии от изгорели неща. В природата тази енергия си се трансформира с или без наша помощ в топлина, тоест не вредим, ако я впрегнем в нещо полезно.

Това е моето мнение по въпроса ;)
С.Николов
Мнения: 242
Регистриран: 28 яну 2010г. 14:37
Местоположение: Варна

Re: А сега да посмятаме "ДВГ или Електромобил"

Мнение от С.Николов » 21 окт 2011г. 09:09

А моето мнение е, че точно "тировете", седловите влекачи са идеални носители за дизел-електрическа уредба ;)

Тоест по един електродвигател на всеки мост.
И подходяща специално разработена за тях тягова батерия, която примерно да е с капацитет 20-30 километра самостоятелен пробег.
И един хубав дизел генератор, който ще си работи на постоянни обороти :)
Отговори