А сега да посмятаме "ДВГ или Електромобил"

Запознаване на хората от клуба и общи приказки за електромобили
Потребителски аватар
turin
Site Admin
Мнения: 644
Регистриран: 20 май 2008г. 17:20
Местоположение: София/Троян
Контакти:

Re: А сега да посмятаме "ДВГ или Електромобил"

Мнение от turin » 21 окт 2011г. 16:16

SuriCat, съгласен съм за загубите. Най-ефективно е да се гори горивото в колата и движението директно да се предава на колелата. Моята мисъл беше, че като е по-окрупнено производството (не е във всяка кола), е по-ефективно най-вече от икономическа и екологична гледна точка.
А и то може да е окрупнено, но не чак централизирано – например вместо монопол, да има малки централи, ветро и слънчеви паркове, малки ВЕЦ (понтонни и подобни) из градове или дори в частни домове – както казваш, ток можеш и сам да си "направиш", докато нефт малко хора откриват в задния си двор. ;)
От друга страна, горенето на гориво в ДВГ във всяка кола само на пръв поглед е по-удобно и по-независимо от монополите – всички знаем, че е точно обратното. ;)
Иначе има загуби, да... преобразуване на енергия...
todor_raev59
Мнения: 78
Регистриран: 30 апр 2011г. 11:11
Местоположение: Бургас
Контакти:

Re: А сега да посмятаме "ДВГ или Електромобил"

Мнение от todor_raev59 » 21 окт 2011г. 20:26

Здравейте,
считам, че становищата на turin и С.Николов са най-убедителни като разглеждат въпроса от различни аспекти, а размишленията на SuriCat ми напомнят на един въпрос в Древногръцката философия, който гласи "Кога ще настигне Ахил костенурката, която имала 100 метра преднина на старта".
Искам да му кажа, че когато се прави сравнение, трябва да се отчитат всички възможни аспекти, а не да се акцентира на някои за сметка на други. По отношение на загубите от пренос има много решения и Google ползва едно от тях. Вижте какво е започнала да прави. http://www.greentech.bg/?p=22572
haberko
Мнения: 1
Регистриран: 17 фев 2012г. 18:40

Re: А сега да посмятаме "ДВГ или Електромобил"

Мнение от haberko » 17 фев 2012г. 18:45

Ето малко информация и сметки за целесъобразността на закупуването или произвеждането в домашни условия на електрическите коли:
1. За да си направите е-мобил ви трябва стар такъв – струва 2000 лв.
2. Ако имате гараж и сам си ремонтирате колата и сте наясно със силова електроника и електротехника (без закупуване на машини и инструменти за рязане, заваряване и т.н. – “предполага се че ги имате вече” – но ако ги нямате
10 000 лв ще стигнат да си ги закупите), за ел инсталацията, кабели, куплунги и т.н. – 2000 лв.
3. Ел двигател 120VDC 15kW струва – около 2000 лв
4. Батерии – 10 бр. Оловно-цинкови 70 A/h 12 V – 2000 лв. За други батерии не си и мислете – цената е х 5 на горните батерии.
5. Контролер по избор – 2000 лв.
6. Накрая да не забравяме за работата по колата – около 2 месеца усилена, т.е. трябва да се яде нещо + изразходената електро енергия за заварки и т.н. – 2000 лв минимум.
До тук сметката е 12 000 лв и ще си имате е-мобила и ще спасявате околната среда!
Всичко това до тук е много хубаво, но да не забравяме за по-нататъшните разходи по е-мобила.
Приемаме, че си го карате гордо по 25 дни в месеца по 60-70 км на ден и всички са възхитени от вас и това го правите следващите 2 години!
1. 25 заряда на батерията в месец – 4kW/h x 25 x 0.2 лв/kW/h = 20 лв/месец. За 2 години ще похарчите 480 лв.
2. До сега в моята практика с акумулатори съм се убедил,че не изкарват повече от 2 години, т.е. след само 2 години ще дадете още 2000 лв.
3. Поради факта, че аз съм електроинженер и работя като такъв (а с коли се занимавам като хоби и имам доста сносна работилница), мога смело да заявя, че за тези 2 години електрониката ще се повреди поне 2 пъти – имам предвид изгаряне на силови транзистори и т.н. (това е в случай, че сте решили да си спестите 2000 лв за контролер с гаранция ) – транзисторите са по 200 лв парчето и обикновено горят всичките в моста т.е. 4 бр. – та 800 лв х 2 пъти – 1600 лв.
По моя сметка консумативите за 2 години ще са 4080 лв за 36000 km. Това като разход е 11.33 стотинки/километър средно за 2 години период, като тук съм бил много снизходителен по отношение на зимния пробег – “ през зимата батериите
на -10 градуса работят на половина”.
Моя извод е, че до тук сте похарчили 16 080 лв за 2 години каране на е-мобил като сте спасявали природата.
Иначе казано, ако си бяхте закупили една стара кола с малък двигател 1.3 l за 2000 лв и си монтирате най-обикновено газово за 450 лв, пак щяхте да имате 11.33 стотинки/километър разход, а разходът за консумативи на газовото устройство е само 40 лв на всеки 2 години. В тоя случай ще сте похарчили 2000 лв за колата + 800 лв за ремонт, понеже ще е старичка + 4080 лв за гориво + 40 лв за консумативи на газовото = 6920 лв за 2 години. Всичките сметки до тук са без узаконяването понеже не разполагам с данни колко струва.
ИЗВОД – 16080 лв и спасявате природата ИЛИ 6920 лв и спасявате само 50% от природата – изберете си сами.
Потребителски аватар
SuriCat
Мнения: 626
Регистриран: 23 авг 2011г. 11:18
Местоположение: София

Re: А сега да посмятаме "ДВГ или Електромобил"

Мнение от SuriCat » 18 фев 2012г. 18:40

WoW... 2000лв за ел-инсталация?!? Кое струва толкова? 2 кабела по 100 квадрата са 300 лева.

Инструменти и гараж не са ти необходими, както и 2 месеца труд. Има си хора за тази работа дето ще ти го направят за 2 седмици.

Ако си купиш най-най-най-най-долнопробния контролер, е вярно ще изгори поне 3 пъти за 2 години.. :lol:

За оловните акумулатори обаче напълно съм съгласен, че няма да устискат даже и толкова. Особено ако ги караш по 25 дни в месеца. За това има Lithium.....

За ДЦ мотор транзисторите не са по 200 лева парчето и не е задължително да са 4. Ако се чудиш от къде може да се сдобиеш с по-евтини транзистори, пиши на "лични"...

В крайна сметка, сметката не излиза точно тази... но всеки си прави сметката сам....... :mrgreen:
Ognian
Мнения: 70
Регистриран: 15 апр 2011г. 09:46
Местоположение: Sofiq
Контакти:

Re: А сега да посмятаме "ДВГ или Електромобил"

Мнение от Ognian » 19 фев 2012г. 16:11

haberko написа:Ето малко информация и сметки за целесъобразността на закупуването или произвеждането в домашни условия на електрическите коли: ...........
ИЗВОД – 16080 лв и спасявате природата ИЛИ 6920 лв и спасявате само 50% от природата – изберете си сами.
Конверсия с оловни батерии не е рентабилна. За 50 км на ден пробег, също не е рентабилно. Конверсиите имат смисъл ако са с пробег над 80 км/ден. С литиеви батерии конверсия за 80 км пробег ще излезе около 16 хиляди при кола около 900 кг с водача и интелигентен контролер. И човек има да избира между две възможности:

1. Да даде 4-5000 лв за стара кола, която да кара 5 години на газ.
2. Да даде 16000 за конверсия на старата за 5г. минимум при EV. И сметките:

1. Кола – 5000 лв. 25 дни по 100 км по 12л/100км газ по 1.4 лв е вече по 12 месеца по 5 години = 30200 лв + сервиз > 3000лв = 33200 лв за 5г. – 150 000 км
2. ЕV – колата я има – 16000 лв конверсия по 2 лв/нощно-дневна тарифа на 100 км по 25 дни по 12 месеца по 5 г. = 3000 лв + 100 лв лагери, друг разход няма при смарт контролер = 3100 лв за 5г. и 150 000 км.

3-и вариант – няма никаква кола – ами прибавяме 5000 лв и стават 8000 лв за 5г.

1-и вариант: имаме грубо по 6600 лв/год.
2-и вариант: имаме по около 620 лв/год.

След 2.5 години се вижда че минаваме мъртвата точка и ни остават около 14000+ лв печалба!

Това важи за икономичен решим на каране, ако включим режим стандарт на контролера за да имаме приблизителен еквивалент по динамика на бензин/дизеловата кола, ще отиде на 3.5 години, а при режим динамик (спортен) отива над 5 години връщането на инвестицията... но това важи и за карането с газ.

Ами ако в сметките включим цената на бензина или дизела???
Лесно се разбира, че ако караме под 80 км на ден много дълго ще се връща инвестицията и не е изгодно. Но нека не забравяме, че е грешно да се смята дневният пробег по 50-60 км, правилно е годишният да се вземе и от там да се получи дневният. Щото ако през отпуската навиваме по 5-6000 км и ако пътуваме всяка седмица до село/вилата, която е на 40-50 км... няма да излязат 50-60 км на ден, а над 80 км/ден.

Даже и така изборът е предначертан... Просто чакаме да паднат цените на литиевите батерии, щото сме без пари.
Потребителски аватар
infernus
Мнения: 200
Регистриран: 08 авг 2011г. 21:29

Re: А сега да посмятаме "ДВГ или Електромобил"

Мнение от infernus » 22 фев 2012г. 23:25

Ognian написа:
haberko написа:Ето малко информация и сметки за целесъобразността на закупуването или произвеждането в домашни условия на електрическите коли: ...........
ИЗВОД – 16080 лв и спасявате природата ИЛИ 6920 лв и спасявате само 50% от природата – изберете си сами.
Конверсия с оловни батерии не е рентабилна. За 50 км на ден пробег, също не е рентабилно. Конверсиите имат смисъл ако са с пробег над 80 км/ден. С литиеви батерии конверсия за 80 км пробег ще излезе около 16 хиляди при кола около 900 кг с водача и интелигентен контролер. И човек има да избира между две възможности:

1. Да даде 4-5000 лв за стара кола, която да кара 5 години на газ.
2. Да даде 16000 за конверсия на старата за 5г. минимум при EV. И сметките:

1. Кола – 5000 лв. 25 дни по 100 км по 12л/100км газ по 1.4 лв е вече по 12 месеца по 5 години = 30200 лв + сервиз > 3000лв = 33200 лв за 5г. – 150 000 км
2. ЕV – колата я има – 16000 лв конверсия по 2 лв/нощно-дневна тарифа на 100 км по 25 дни по 12 месеца по 5 г. = 3000 лв + 100 лв лагери, друг разход няма при смарт контролер = 3100 лв за 5г. и 150 000 км.

3-и вариант – няма никаква кола – ами прибавяме 5000 лв и стават 8000 лв за 5г.

1-и вариант: имаме грубо по 6600 лв/год.
2-и вариант: имаме по около 620 лв/год.

След 2.5 години се вижда че минаваме мъртвата точка и ни остават около 14000+ лв печалба!

Това важи за икономичен решим на каране, ако включим режим стандарт на контролера за да имаме приблизителен еквивалент по динамика на бензин/дизеловата кола, ще отиде на 3.5 години, а при режим динамик (спортен) отива над 5 години връщането на инвестицията... но това важи и за карането с газ.

Ами ако в сметките включим цената на бензина или дизела???
Лесно се разбира, че ако караме под 80 км на ден много дълго ще се връща инвестицията и не е изгодно. Но нека не забравяме, че е грешно да се смята дневният пробег по 50-60 км, правилно е годишният да се вземе и от там да се получи дневният. Щото ако през отпуската навиваме по 5-6000 км и ако пътуваме всяка седмица до село/вилата, която е на 40-50 км... няма да излязат 50-60 км на ден, а над 80 км/ден.

Даже и така изборът е предначертан... Просто чакаме да паднат цените на литиевите батерии, щото сме без пари.
Точно и ясно!
DOMIC
Мнения: 25
Регистриран: 28 мар 2012г. 09:25

Re: А сега да посмятаме "ДВГ или Електромобил"

Мнение от DOMIC » 28 мар 2012г. 11:32

Здравейте!
Мисля, че базата за сравнение е неточна. Според мен трябва да се започва с най-евтиния и достъпен вариант при ДВГ, а именно с вградена метанова уредба, което вдига цената на колата с 2000лв., но разхода на 100км. е четири пъти по-малък. Важно е и уточнението от къде ще се зарежда автомобилът: в домашни условия или на бъдещите електроколонки, какво правят тези, които нямат възможност за домашно зареждане (панелни блокове, 12-ти етаж, липса на гараж)? И докато не се появи на пазара евтин, лек и дълготраен акумулатор ще се използват хибридни варианти.
Някой интересувал ли се е колко ще струва зареждането от ел. колонка?
Потребителски аватар
PROB_EV
Мнения: 14
Регистриран: 20 юли 2008г. 22:24

Re: А сега да посмятаме "ДВГ или Електромобил"

Мнение от PROB_EV » 03 апр 2012г. 02:47

Техникът Димитров също живее в панелка, но от 20г. кара конвертирани на ток коли. За високите етажи вече трябва да се обмислят други варианти – захранване от мазето на съседа, гаражна клетка под наем или пък самоделна колонка, защото Фулчарджър биха монтирали една в гъстонаселен район при интерес, но там "комисионната" им за това, че са оператор на зарядна мрежа (с всичките му подробности: карти, поддръжка, печалба и т.н. и т.н.) вдига цената за зареждане около 4 пъти (~1.80 лв на 100 км при нощна тарифа vs. 108лв за 1500км. Никой не казва, че е лесно да си пионер, но точно това е интересното -> първата една колконка в квартала (особено със закачена за нея кола) би имала доста силен популяризаторски ефект – не е като да разправяш на петима приятели за новите места за зареждане около Ал. Невски...
Начини има при добро желание. Както казват – всичко може, само гащите през главата – не :)

П.П.
Аз даже бих стигнал и по-далеч: служебен абонамент със знак "паякът дебне", зелена маркировка на асфалта, табелка паркиране само за ЕПС, осветление (автономно LED като в Южния парк), видеонаблюдение – ще пада голямо шоу :mrgreen: В крайна сметка сме форум за ентусиасти.
DOMIC
Мнения: 25
Регистриран: 28 мар 2012г. 09:25

Re: А сега да посмятаме "ДВГ или Електромобил"

Мнение от DOMIC » 03 апр 2012г. 10:28

Това “1500км. за 108лв.” е информация от 17.10.2011г. Аз карам в момента на метан и разходът за последните 1505.7км. (от 23 декември до днес) е 172.78лв., от които 103.28лв. за 65.95кг. метан и 69.50лв.за 28.4л. бензин, като очаквам лятото разходът на бензин да падне драстично, т.е. метанът е съпоставим с акумулаторите. Но цената на акумулаторите е доста по-висока от тази на метановата уледба – 1800лв. За да са по-изгодни ел. автомобилите трябва да им се увеличи пробегът или да поевтинее ел. енергията. Второто в България не се случва, така че мислете за ефективни допълнения: генераторни спирачки, соларни панели, термогенератори и всичко друго, свързано с безплатна енергия.
Потребителски аватар
PROB_EV
Мнения: 14
Регистриран: 20 юли 2008г. 22:24

Re: А сега да посмятаме "ДВГ или Електромобил"

Мнение от PROB_EV » 03 апр 2012г. 13:15

Съпоставими, но все пак с разлика 400% в полза на придвижването с ел. енергия. А консумативите за ДВГ и тук-там някой ремонт щем не щем си вървят. С фотопанели, регенеративно спиране и, надяваме се някой ден, с индуциран ток в амортисьорите, ще се усетят ключови предимства на тези коли. Ето една по-прясна статия: Отпадат лицензите за монтиране на панели за слънчева енергия

И предходната по тази тема:
http://www.standartnews.com/balgariya-o ... 33503.html

Ето че соларното зареждане вече не е фантастика дори у нас
http://www.ecars.bg/parts/charging/item ... stski-grad

А с годините използваните авто-батерии с остатъчен капацитет 70-80% ще са безценни за такива приложения – акумулиране на енергия през светлата част на деня и отдаване нощем.
Отговори