Страница 1 от 1

Citroen BX хибрид

Публикувано: 31 мар 2012г. 10:13
от dzwer
Идеята която ми се върти в главата за дизелов хибрид:
Citroen BX 91'-94' набор с тегло 1 тон и челно въздушно съпротивление 0,23 по спомен – колата изглежда ръбата, но е по-аеродинамична от много съвременни автомобили :)
Малък дизелов двигател с обем 1,2-1,5 литра, който да дава поне 35-40 киловата при 1200-1500 оборота – номиналният въртящ момент на дизелите тръгва някъде там.
Съответно 30-35 киловата генератор и 25-30 киловата ел.двигател, втора употреба като за начало.
Електрониката ще гледам сам да я проектирам и сглобя. Няма да има рекуперативно спиране и зареждане, за максимално опростяване.
Евентуално ще има и климатик :)
Батерии ще има колкото да поемат пиково натоварване при потегляне и ускоряване, т.е. най-обикновени стартерни акумулатори ще свършат работа.
Батериите ще са в багажника, всичко останало отпред в коша.
Като разход го виждам около и под 3 литра нафта на 100км, а лятото на отработено олио и биодизел.
Цена на проекта около и под 5000лв. с включена цената на колата.
Според вас постижимо ли е?
Колата ще е за извънградско предимно, но сигурно ще си я карам и градско, докато си направя електрическа за града :)

Равносметката за кола на метан излиза пак толкова – комби или миниван за 3000-3500лв. с нов метанов инжекцион за 2000лв. и разход извънградско под и около 10лв./100км при сегашните цени на метана...

Re: Citroen BX хибрид

Публикувано: 31 мар 2012г. 12:53
от turin
Да се включа за аеродинамиката:

Няма начин коефициентът на челно съпротивление да е под 0.30, че даже и под 0.25. Малко са колите около и под 0.25. Наистина BX е с доста добра аеродинамика, мислено е и за това при проектирането (за разлика от други коли), но все пак не е чак изключителна.
Коефициентът на съпротивление на Citroen BX е 0.34 – което пак не е зле, разбира се.
http://www.citroenet.org.uk/passenger-c ... /bx-6.html
http://www.autozine.org/Archive/Citroen/classic/BX.html

За справка – на моя Rover 200RF е 0.33, на Skoda Fabia sedan e 0.32, а на Dacia Logan – 0.36. Малките разлики може да са чувствителни на дълъг път, така че 0.34 хич не е зле за все пак по-голяма кола.

Друга важна характеристика, освен коефициентът, е челната площ. На BX май не е голяма, а и голяма част от предницата е затворена, което също е добре. Може би има начин леко да се подобри, но аз не бих очаквал чудеса – ако започваш с "лоша" кола, има мегдан за подобрения, но BX си е доста аеродинамична и трябва да се проучи кое, къде и дали има смисъл да се пипа.

За самия хибрид:

Не ми стана ясно каква точно конфигурация целиш, би ли обяснил повече? Паралелен хибрид – и дизелът, и електродвигателят движат колелата; двигателят подпомага ДВГ при ускорение и т.н.? Как смяташ да вържеш двигателя – с ремък към ДВГ или директно към диференциал или скорости...?

Единствените проблеми, които аз виждам (но може да са проблем), са дали има достатъчно място за всичко. Дали има резерв за теглото. Иначе, ако наистина за 5000лв. (с цената на колата) се постигне 3л. нафта на 100км, е много добро начало. Това значи, че грубо очакваш на дълъг път 50% по-ефективно задвижване – понеже на книга май BX дизел е 6 на 100 извънградско?

Re: Citroen BX хибрид

Публикувано: 31 мар 2012г. 13:00
от turin
Още нещо се сетих.

Казваш, че батериите ще служат основно при потегляне, но то на дълъг път не е фактор. Както и бързото ускоряване – на дълъг път по-скоро ти трябва малък ток, но за по-дълго време. Който да помага колата леко да се доускорява и да поддържа скорост. Ако може даже да успява да поддържа скорост над тази за ППХ – ще се кара на практика само на ток и само при изкачвания ще се натиска и газта за нафта.

Та не знам дали такива батерии са добър избор, в този смисъл.

Една идея (ако няма достатъчно място вътре, може да се направи отдолу/отвън):
http://99mpg.com/Projectcars/ewheelforanyvehicl/
http://99mpg.com/Projectcars/mikesinsight/

П.П.:
Ако идеята ти е за по-различен сетъп на хибрида, виж още едно нещо, което намерих тия дни:
http://www.8thday.com/personal_content/ ... arger.html

Re: Citroen BX хибрид

Публикувано: 31 мар 2012г. 15:38
от dzwer
Идеята е за сериен хибрид, който се движи само на ток от генератора и когато му трябва ускорение да ползва голям ток от батериите.
За това съм дал така мощностите на двигателя, генератора и ел. двигателя – с по 5 киловата разлика в номинален режим.
Дизелът ще си трака на едни постоянни обороти (в определен диапазон по-скоро), които ще видя как да ги задавам и да ги следя. Може с малко микроконтролерче и стъпково двигателче.
Ел. двигателят се връзва директно към скоростната кутия, дизела и генератора на ремък с подходящи ролки.
Проблемът е, че дизелът ще е изтеглен малко по-напред, спрямо оригиналното разположение, а над предната ос ще са двата електрически агрегата. Така теглото ще се изтегли малко по-напред, и не знам дали няма да повлияе на стабилността на колата.
Стандартните дизели за тоя модел са с обем 1,8 и 1,9 литра.
По аеродинамиката няма да се пипа нищо, т.е. външният вид си остава оригиналният :)

Re: Citroen BX хибрид

Публикувано: 03 апр 2012г. 16:10
от turin
Между другото, виж какво ми попадна днес:
http://www.formula-hybrid.ethz.ch/HS10/ ... onzept.php
Само идея, тоест може да се направи да е доста компактно.

Re: Citroen BX хибрид

Публикувано: 03 апр 2012г. 17:59
от dzwer
Само не ми е ясно как от двигател 40 киловата ще захранят 54 киловата генератор :lol:
Иначе аз си мисля над идеята за готов генератор (бензинов или дизелов) с ел.генератор 8-10 киловата трифазен и един ел.двигател 6-8 киловата дали няма да стане градска хибридна кола с разход под 2 литра гориво на час...
Проблемът е, че са много шумни тия готовите генераторчета – обикновено са с един или два цилиндъра само...

П.С.:
А какво мислите за двигател от мотоциклет?
400 кубика са по 60-70 конски сили, 600 кубика са по 100 коня и отгоре...
Проблема е че искат високи обороти за тия коне, ама ако намеря снети графики на зависимостите въртящ момент и мощност от обороти - може да се избере подходящата работна точка на обороти под 4000 примерно. По-големия мотор ако осигурява 50-60 конски сили при тия обороти - ще е чудесно. А и се намират цели мотори в движение под 500лв.