Двигатели, вградени в колелата на кола...

Електродвигатели – новини, цени, предимства и проблеми
Потребителски аватар
Ufoccer
Мнения: 13
Регистриран: 29 юли 2012г. 20:23

Двигатели, вградени в колелата на кола...

Мнение от Ufoccer » 29 юли 2012г. 20:37

Привет на всички ентусиасти! Живи и здрави за създаването на този форум да сте! Влизам тук, директно с въпросчета.:)

Изчетох доста от писаното и в един момент се сетих за нещо, което бях виждал някъде из нета, а също така и във велосипедите...
Става въпрос за вградени двигатели в самите автомобилни колела. Може ли да дадете информация за такива... А и защо не е писано по тази тема? Неефективни ли са? Моля пуснете информация – интересно е всичко!
Също така може би вторият въпрос е свързан с първия... Нужна ли е изобщо скоростна кутия за една електрическа кола? А нужна ли е такава в система на задвижване като горепосочената – с двигателчета в самите колела? :geek:
Потребителски аватар
turin
Site Admin
Мнения: 644
Регистриран: 20 май 2008г. 17:20
Местоположение: София/Троян
Контакти:

Re: Двигатели, вградени в колелата на кола...

Мнение от turin » 29 юли 2012г. 23:12

Ufoccer, добре дошъл! По въпроса за двигатели в колелата (in-wheel, hub motors, някои у нас им казват "хъб-мотори") е писано във форума. Темата е малко спорна, защото 1) не е много ефективно за кола и 2) ако се слагат на колела, които не са били движещи оригинално, практически е невъзможно да се узакони у нас. С две думи – вградените двигатели са най-подходящи в два типа превозни средства – огромни тежкотоварни и бавнодвижещи се машини и велосипеди. При първите заради бавната скорост не се разбиват, а при вторите си се цели малък обем и механично си е бая трудно да се сложи мотор извън колелото...

Ето някои неща, които намирам във форума

http://electriclub.com/electronics/topic-t90.html
http://electriclub.com/post1413.html#p1413

Сигурно има много още какво да се казва по темата, разбира се. Мицубиши, например, преди време когато развиваха прототипите MIEV, тогава съкращението значеше "Mitsubishi In-wheel Electric Vehicle". Но после се отказаха и както знаем днешните iMiev-и не са с вградени мотори. Други фирми също опитваха – сещам се за Saab, а и много други. Прототипите вървяха, но на рекламните клипчета винаги ги даваха как обикалят сравнително бавно гладка асфалтова писта. Когато моторът е след окачването, нещата се попрецакват, защото днешните мотори все още са си бая тежки, а неокаченото (подресорно) тегло си е убиец за окачването при бързо движение и/или по неравности.

Доколкото знам и не са толкова ефективни, колкото са (могат да бъдат) големите мотори вътре в каросерията. А и моторите в колелата са си по-скъпи, ако не се лъжа. Разбира се, за велосипеди и скутери е друго, там са си ОК.
Потребителски аватар
Ufoccer
Мнения: 13
Регистриран: 29 юли 2012г. 20:23

Re: Двигатели, вградени в колелата на кола...

Мнение от Ufoccer » 30 юли 2012г. 20:37

Благодаря за бързия и изчерпателен отговор! :)
И аз това си мислех, а и бях видял някъде, че се разсипват лесно, ако са сложени на колелата... Значи не е толкова ефективно да са там... Хм...
А по въпроса за скоростната кутия какво можеш да кажеш? Не съм наясно, но пак някъде мернах, че е ненужна при електромобили... Може би беше свързано с двигателите в колелата (In-wheel..), но и в 2та случая не знам как е... Какво можеш да дадеш като информация? :) :geek:
Потребителски аватар
turin
Site Admin
Мнения: 644
Регистриран: 20 май 2008г. 17:20
Местоположение: София/Троян
Контакти:

Re: Двигатели, вградени в колелата на кола...

Мнение от turin » 30 юли 2012г. 22:24

Ами какво да кажа – всичко зависи от конкретната схема. По принцип електродвигателят няма толкова голяма и критична нужда от скоростна кутия и съединител, каквато има ДВГ. Понеже ДВГ при 0 оборота няма въртящ момент, затова е съединителят и понеже въртящият момент (и съответно мощността) се появява в определен диапазон обороти, затова и ДВГ има нужда от скоростна кутия.

Електрическият двигател в автомобил може да работи изобщо без скоростна кутия (и съответно съединител). Например вградените в колелата мотори по принцип конструктивно нямат. Все пак скоростна кутия се използва, за да може двигателят да се държи в някакъв все пак по-малък диапазон обороти. Например за потегляне и градско каране се ползва аналогът на, да речем, 3-та скорост в конвенционалните коли и за магистрално каране се ползва 4-та. Някои конверсии ползват само една предавка, фиксирана или направо малък редуктор на мястото на скоростната. Някои запазват съединителя, други го махат. Зависи от конкретния setup.

Накратко, ако се ползва редуктор или скоростна кутия, най-вече това е с оглед на по-добра ефективност. Иначе и без редуктор колата ще върви, въпросът е колко енергия ще харчи на километър в крайна сметка ;)
Потребителски аватар
Ufoccer
Мнения: 13
Регистриран: 29 юли 2012г. 20:23

Re: Двигатели, вградени в колелата на кола...

Мнение от Ufoccer » 31 юли 2012г. 22:37

Значи има нужда и от това... Видях на Тесла Роадстер, че е със скоростна кутия... А тази кола, предполагам е най-добрият пример – светилото – на електромобилите... Голфът на колегата от форума дали е със скоростна кутия? :geek:
naskov
Мнения: 36
Регистриран: 06 мар 2012г. 17:23
Местоположение: Пловдив

Re: Двигатели, вградени в колелата на кола...

Мнение от naskov » 02 авг 2012г. 14:23

Ufoccer написа:Значи има нужда и от това... Видях на Тесла Роадстер, че е със скоростна кутия... А тази кола, предполагам е най-добрият пример – светилото – на електромобилите... Голфът на колегата от форума дали е със скоростна кутия? :geek:
Разбира се че е със скоростна кутия.
Все още всички конверсии в БГ са с такава.
Потребителски аватар
turin
Site Admin
Мнения: 644
Регистриран: 20 май 2008г. 17:20
Местоположение: София/Троян
Контакти:

Re: Двигатели, вградени в колелата на кола...

Мнение от turin » 03 авг 2012г. 10:02

Да, периодично се чува, че някой започва да ги прави. За съжаление досега винаги скоро след това са се отказвали... Ще поживеем и ще видим. Ето, между другото, една новина пак по темата отпреди няколко дни:

http://green.autoblog.com/2012/08/01/mi ... ybrid-kit/
http://gas2.org/2012/07/26/students-hel ... rofit-kit/

И все пак това, което аз бих се радвал истински да видя, е колелото на Michelin да види бял свят и да го пуснат по магазините :) http://electriclub.com/post1156.html#p1156
Отговори